Taxiverzekering nog altijd lastige kwestie voor veel bedrijven

Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock
De toename in het aantal ritten valt tegen, ondanks NS-staking. Foto: iStock/36clicks

Het aanbod in taxiverzekeringen is de laatste jaren behoorlijk gekrompen. En de overgebleven verzekeringen zijn bovendien een stuk duurder geworden. Dan kan het des te meer de moeite lonen om de bestaande aanbieders met elkaar te vergelijken.

Met name de laatste drie jaar is de situatie met taxiverzekeringen steeds penibeler geworden. Op zich is dat goed te verklaren. Aan verzekeraars worden namelijk bepaalde eisen gesteld op het gebied van liquiditeit. Ze mogen dus niet zomaar iedereen verzekeren zonder zich te bekommeren om hun eigen boekhouding. Verzekeraars kunnen dus wel een aantal minder of helemaal niet rendabele sectoren van dienst zijn, mits daar genoeg andere verzekeringsproducten tegenover staan die wel voldoende inkomsten opbrengen.

Aan de taxisector is het al jarenlang lastig verdienen als het om verzekeringen gaat. En dat heeft weer te maken met het toegenomen aantal schades dat wordt gereden en geclaimd. Het totale bedrag dat wordt uitgekeerd is idealiter kleiner dan het bedrag dat aan premies wordt geïnd. Maar in de taxisector is dat al een tijdje niet meer het geval. In de periode van 2015 tot en met 2018 steeg het aantal schades in de taxibranche, bleek uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. En het Verbond van Verzekeraars liet de taxisector weten dat schadepreventie de sleutel is tot een verbetering in het aanbod van taxiverzekeringen.

Protesten en Kamervragen

Met name in 2019 was er op landelijk politiek niveau veel te doen over de taxiverzekeringen en de problemen daarmee. Zo wist TaxiPro te achterhalen dat er begin 2019 meer dan 1.150 taxi’s onverzekerd waren in Nederland, terwijl rond diezelfde tijd honderden taxichauffeurs protesteerden op het Malieveld, onder meer tegen de in hun ogen veel te dure verzekeringen. De SP stelde Kamervragen over het onderwerp en PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk pleitte voor veranderingen van de taxiregels om het speelveld gelijker te maken, ook op het vlak van taxiverzekeringen.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Taxiverzekering nog altijd lastige kwestie voor veel bedrijven”

Fam Smits|11.10.20|20:50

Leuk dat Traksi. Het is duurder dan de Vereende en je betaalt ook nog eens 40 per maand voor de technologie van Traksi + 240 euro eenmalig. Leuk dat er een nieuwe partij is maar als deze duurder is dan de huidge partijen heb je hier weinig aan.

Jorg|01.10.20|16:07

Mooie verhaal, camera’s dongle’s waarschijnlijk onbereikbare kortingen ala het ANWB systeem; denk dat Frank bedoelt bij Traksi willen we geld verdienen.

Bij de BCT moord en brand schreeuwen over privacy, maar voor een tientje korting op de verzekering geven we dit natuurlijk graag op ……

Kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

airport-taxi vervoer|30.09.20|17:28

Draai er niet omheen : Uber is grotendeels verantwoordelijk

Clash Royale|30.09.20|17:24

Leuk om die reclame neer te zetten.
Maar voor mij helaas duurder dan de vereende.
Dus niet echt een oplossing.
En schadepreventie heeft geen nut als je de rotte appels niet kent of weet wie het zijn.

Frank Cooler|30.09.20|13:52

“Het Verbond van Verzekeraars liet de taxisector weten dat schadepreventie de sleutel is tot een verbetering in het aanbod van taxiverzekeringen”. Traksi is een nieuw verzekeringsinitiatief voor de taxibranche. Bij Traksi draait het juist wel om preventie en gaat het om veel meer dan geld en technologie. Bij Traksi willen we het aanzien van het vak van taxichauffeur verbeteren en de premies omlaag brengen met goed rijgedrag. Trots op onze nominatie voor de Taxi Innovatie Prijs. http://www.traksi.nl