OV Expo '22

Dit zijn de genomineerden voor de OV Innovatieprijs

Innovatieprijs uitgereikt op RailTech. Foto: ProMedia.

Op de OV Expo ’22 wordt voor het eerst de felbegeerde OV Innovatieprijs uitgereikt. De genomineerden zijn inmiddels geselecteerd en bekend. Hieronder volgt een korte introductie van de vijf deelnemers. Elke innovatie wordt in aanloop naar de OV Expo op 6 oktober nog individueel uitgelicht op OVPro.nl.

Het is belangrijk om te blijven innoveren en daarom roepen we dit jaar voor het eerst de OV Innovatie Prijs in het leven. Met deze prijs zijn we op zoek naar de beste innovatie binnen de OV sector. Hieronder de genomineerden:

Abonnementsvorm Zeeland Voordeel

Zeeland Voordeel is een nieuwe, slimme abonnementsvorm voor het OV, die meedenkt met de reiziger. Bij traditionele abonnementen met de reiziger elke maand of zelfs een jaar van tevoren bedenken hoe veel zij van het OV gebruik gaan maken en welk abonnement daar het beste bij past. Dat is soms best een gedoe. Maar dat geldt niet bij Zeeland Voordeel. Reizigers melden zich eenmalig aan en zijn daarna altijd ontzorgd: Reis je meer, dan krijg je automatisch meer korting. Je betaalt in een maand periode nooit meer dan 130 euro. En reis je niet, dan betaal je ook niets. Want Zeeland Voordeel is gratis. Zo maken we het OV een stuk flexibeler, eerlijker en eenvoudiger.

Om reizigers met Zeeland Voordeel te ontzorgen heeft Transdev de tariefconcepten ‘staffelkorting’ en ‘maand-capping’ gecombineerd. Reizigers checken in- en uit met de persoonlijke OV-chipkaart. Er zijn al meer dan 4000 gebruikers. Uiteindelijk willen we dit concept met hulp van het landelijke programma OVpay ook op de betaalpas (EMV) gaan aanbieden.

InnOVatieroute – De Slimme Tram & InnOVatietram

Vanuit de innovatieve samenwerking in de InnOVatieroute hebben
de bedrijven HTM en RET een samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van de tram.

Deze heeft tot doel om het reizigers, trambestuurders en andere verkeersdeelnemers makkelijker te
maken en het onderhoud van de voertuigen te verbeteren. Het gaat onder meer om sensoren die de
onderhoudsstaat monitoren, maatregelen om de verkeersveiligheid verder te verbeteren en
aanpassingen in het interieur van de tram die ten dienste staan van reizigers.

Zowel in Rotterdam als in Den Haag rijdt deze tram in de exploitatie en worden nieuwe
(technologische) ontwikkelingen getest. Op basis van de ervaringen in deze testen en de feedback
van klanten en collega’s wordt bepaald om een technologie al dan niet op te schalen en uit te rollen
over de vloot.

Periodiek is er afstemming tussen de twee bedrijven om kennis en ervaring te delen. Daarnaast is er
ook een platform ingericht waarin tussentijds de ervaringen worden teruggekoppeld. Dit platform is
bereikbaar voor alle medewerkers van de bedrijven in de innOVatieroute (MRDH, HTM, RET, EBS).

De Ebusco 3.0

De Ebusco 3.0 doorbreekt de grenzen van het huidige bus ontwerp in het streven naar duurzaam openbaar vervoer. Niet alleen door het gebruik van composietmaterialen in de hoofdstructuur van de carrosserie, maar ook door de aanpak om het ontwerp te richten op passagierscomfort, ondersteuning van de operator en Total Cost of Ownership. Door te kiezen voor twee kleinere elektromotoren dicht bij de wielen, is er veel ruimte voor de aandrijflijn. Hierdoor is er ook meer ruimte voor de passagiers rond de achteras, maar beter nog, een volledig vlakke vloer van de bestuurder tot de achterbank. De lichtgewicht carrosserie maakt het mogelijk om de achteras te voorzien van enkele wielen in plaats van de gebruikelijke dubbele wielen. Naast een lagere rolweerstand zorgt dit voor meer ruimte voor de passagiers. Bovendien heeft de vormvrijheid van composiet het mogelijk gemaakt om de bus lichtjes afgerond te maken, wat hem zijn ruimtelijk design geeft.

De Ebusco 3.0 is ongeveer 27% lichter dan de op één na lichtste elektrische bus van Ebusco’s belangrijkste concurrenten, maakt een actieradius met één lading mogelijk tot 575 km en heeft een geschatte gemiddelde levensduur van 25 jaar. Samen met zijn kobaltvrije batterijtechnologie is de Ebusco 3.0 een zeer kostenefficiënte elektrische bus.

HaltetaxiRRReis

Qarin en 9292 hebben Flex-OV in Nederland een nieuwe dimensie gegeven: Vanaf 3 april rijdt HaltetaxiRRReis in de provincie Gelderland. HaltetaxiRRReis is een flex-OV dienst die aanvullend op het OV wordt ingezet. Voor deze dienst heeft Qarin een OV-toets ontwikkeld die ervoor zorgdraagt dat de Haltetaxi alleen wordt aangeboden als er geen ander OV-alternatief voorhanden is. Hierdoor wordt de Haltetaxi aangeboden in gebieden waar het OV zich terugtrekt of op tijdstippen dat het OV afschaalt en is een oplossing voor het wegvallen van OV-lijnen door Covid-bezuinigen en uitval door personeelskrapte. Deze innovatieve dienst is aangesloten op de Reisplanner van 9292. Hierin komt HaltetaxiRRReis niet alleen naar voren in het (keten)reisadvies in de planner, maar is de rit ook gelijk boekbaar en te betalen en vormt daarmee een integraal onderdeel uit van de aangeboden reisadviezen.

Condition-based en predictive maintenance

In het openbaar vervoer is tijdig onderhoud of vervanging van materieel cruciaal. Zowel voor de veiligheid van reizigers en personeel als voor het minimaliseren van de kosten. Of het nu gaat om bussen of vaste assets, door slimme analysetechnieken toe te passen op de steeds meer beschikbare data, is een significante besparing mogelijk op het in goede conditie houden van het materieel. Deze technieken worden condition-based of predictive maintenance genoemd. Met dit in gedachten heeft Lynxx samen met ProRail een aantal oplossingen ontwikkeld die voorspellen wanneer verschillende onderdelen van de spoorstaven aan vervanging toe zijn of dringend onderhoud nodig hebben. Zo hebben we een model ontwikkeld dat aangeeft welke spoorwissels dringend inspectie en onderhoud nodig hebben. Door Artificial Intelligence (AI) algoritmes toe te passen op de metingen van de wissels, kunnen we voorspellen welke wissels een grote (>20%) kans hebben binnen de komende twee weken in storing te gaan.

Deze technieken zijn nu voor het eerst in gebruik genomen bij ProRail en zijn een belangrijke volgende stap in het beter gebruik maken van data. Uiteraard kunnen vergelijkbare analyses op veel meer assets in het openbaar Vervoer toegepast worden. Wij zijn ervan overtuigd dat condition-based en predictive maintenance de komende jaren een vlucht zal nemen in het OV!

Stemmen

Dit zijn de vijf nominaties voor de OV Innovatieprijs. De prijs wordt uitgereikt op de OV Expo ’22. Stem hier op jouw favoriete innovatie en wie weet gaat die er met de felbegeerde prijs vandoor!

Wil je de OV Innovatieprijs met eigen ogen bewonderen? Gratis aanmelden kan hier.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.