ongebruikte deelfietsen

Domper mobiliteitshubs Zeeland: aantal busreizigers gehalveerd

Beeld: een Connexxionbus in Zeeland
Een bus van Connexxion in Zeeland. Foto ter illustratie. Provincie Zeeland / Bart van der Putten

Een pilot met mobiliteitshubs in Burgh-Haamstede is nog geen succes gebleken. Sinds de proef rijdt de bus niet meer dwars door het Zeeuwse dorp, maar stopt hij aan de rand bij een hub. Het resultaat: veel minder mensen maken gebruik van de bus dan voorheen. Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van de provincie Zeeland. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: VerkeersNet

6 reacties op “Domper mobiliteitshubs Zeeland: aantal busreizigers gehalveerd”

C. de Vos|20.02.24|13:42

En de deelfietsen worden niet gebruikt. Nee, natuurlijk, niet. Op een deelfiets, zelfs al is die gratis, kun je bijvoorbeeld géén kinderen of bagage, meerdere boodschappentassen, of bijv. een rollator, een hulphond of een kinderwagen meenemen.

Ja, de kantoor-laptop wel.
Maar er is meer dan een laptop mee naar kantoor. Meer reisbewegingen dan alleen woonwerk verkeer.

Beter OV ontstaat NIET door de realiteit aan te willen passen aan een hub-theorie, maar door OV nabij beschikbaar te houden !

C. de Vos|20.02.24|13:32

Het inzetten van een flextaxi om mensen van de oude bushalte naar een hub te brengen is helemaal een gotspe. En die flextaxi is niet gratis of goedkoop.

Dus eerst een taxi leeg laten rijden om een passagier van een bushalte naar een andere bushalte te brengen (die voorheen naar die halte liep !), en daarna weer leeg terug ?
Niet efficiënt dus. Volstrekt overbodige autokilometers, die in de plaats komen van een wandeling !? Niets duurzaam aan.
Beter een beloopbare halte nabij dan een verre hub !

C. de Vos|16.02.24|10:10

Ik vraag me af hoe vaak er nog onderzocht moet worden dat een bus die NIET bij je in de buurt stopt, minder in trek is dan een bus die bij de bushalte om de hoek stopt.

Wat OV-professionals klaarblijkelijk niet willen begrijpen, is dat Openbaar Vervoer in de kern een bundeling van meerdere langere én kortere vervoersbewegingen, die elkaar nodig hebben om de bus te vullen.

Als dan een deel van die vervoersbewegingen belemmerd wordt gaat het systeem instorten.

C. de Vos|16.02.24|10:04

Ik vraag me af hoe vaak er nog onderzocht moet worden dat een bus die NIET bij je in de buurt stopt, minder in trek is dan een bus die bij de bushalte om de hoek stopt.
Wat OV-professionals klaarblijkelijk niet willen begrijpen, is dat Openbaar Vervoer in de kern een bundeling van meerdere langere én kortere vervoersbewegingen, die elkaar nodig hebben om de bus te vullen.
Als dan een deel van die vervoersbewegingen belemmerd wordt gaat het systeem instorten.

Kees van Leeuwen|14.02.24|20:26

Wat de heer Koelewijn zegt, klopt, je mag je afvragen waar het verstand van deze mensen zit
Waarom een flextaxi of deelfiets, breng de bus gewoon terug naar de bewoonde wereld!!

Helaas moet je tegenwoordig HBO+ of WO gestudeerd hebben om tot onzinnige plannen te komen om mensen van hun OV te beroven!!

C. Koelewijn|13.02.24|12:26

Tja, dat had een mens met gezond verstand zelf wel kunnen bedenken.
Dat krijg je als ondeskundige bestuurders en bureauambtenaren hun gang laat gaan.
Dat hele vervoersplan van Zeeland kan en moet meteen de prullenbak in.