GVB start met nieuwe, hypermoderne waterstofbus

Vervoerder GVB is deze week gestart met twee nieuwe, hypermoderne waterstofbussen in Amsterdam. Het bedrijf hoopt met deze hybride brandstofcelbussen op termijn de dieselvariant te vervangen. Probleem is wel dat de waterstofbus erg duur is ( 1 miljoen euro) en dat staat ongeveer gelijk aan de prijs van 10 gewone bussen, meldt het Parool.

De brandstofcelbussen zijn een opvallende verschijning. Zo zit de chauffeur niet links, maar in het midden, en doet de vorm van de bus denken aan een Amerikaanse schoolbus, met helemaal vooraan de voorwielen en een iets spits toelopende neus.

Condensatoren

Aan de achterkant steekt een kort pijpje omhoog uit het dak, waaruit een wolk stoom opstijgt. Op het verhoogde dak staan de brandstoftanks met waterstof en achterin de bus bevindt zich de unit met daarin 816 brandstofcellen, Zes condensatoren en de elektromotor.

Waterstof

De brandstofcelbus rijdt eigenlijk gewoon op elektriciteit, maar het bijzondere is dat die elektriciteit in de bus zelf wordt gemaakt. Dat gebeurt door waterstof in één van de 816 brandstofcellen in contact te brengen met zuurstof, waardoor elektriciteit ontstaat. Als bijproduct komt alleen stoom vrij.

De waterstof wordt gewonnen uit gewoon water door een speciale installatie op de remise in Amsterdam-Noord.

Onderwerpen: , ,

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.