Langste bus ter wereld op proef in Dresden

AutoTram Extra Grand

In het Duitse Dresden rijdt de langste bus ter wereld op proef. De AutoTram Extra Grand is ruim dertig meter lang, heeft vier gestuurde assen en kan 356 passagiers vervoeren. De bus is ontwikkeld door het het Fraunhofer Institute for Transportation and Infrastructure Systems IVI.

Beijing en Shanghai hebben de bus al besteld voor de kostprijs van 970.000 euro. De totale kosten voor de ontwikkeling van het voertuig zijn 7,8 miljoen euro, zo meldt de Daily Mail.

Elektrische energie

De bus kan lange afstanden afleggen op elektrische energie. Als de batterijen leeg raken, dan schakelt de bus over op een hybride motor. De batterijen worden daarna opnieuw opgeladen.

Volgens Mattias Klinger, directeur van het Fraunhofer Institute, ligt de innovatie van de AutoTram niet alleen in de lengte, maar vooral in het vermogen om net zo goed te manoeuvreren als een normale bus van 12 meter lang.

Computer gestuurd

Buschauffeurs hoeven geen nieuw examen af te leggen om in deze bus te rijden. Dat komt omdat een computer gestuurd stuursysteem ervoor zorgt dat de lengte van de bus precies in lijn blijft met het voorste deel van de bus.

Het systeem is minder duur in het gebruik en goedkoper dan het aanleggen van een railsysteem. Volgens Klinger is de AutoBus daardoor een goed alternatief voor light rail systemen.

Bus met grootste capaciteit

Hoewel de AutoBus de langste bus ter wereld is, rijdt in China een bus met de grootste capaciteit. Die biedt maar liefst driehonderd zitplaatsen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.