bus, Veolia Transport

Veolia: Zeeland moet zich inzetten voor behoud BredaBus

De provincie Zeeland moet zich inzetten voor het behoud van de de rechtstreekse busverbinding tussen Hulst, Antwerpen en Breda. Dat zegt de ondernemingsraad van Veolia. De vervoerder vreest voor het voorbestaan van de zogenaamde ‘BredaBus’ die al sinds 1953 rijdt. De provincie Zeeland wil het besluit daarover overlaten aan de nieuwe concessiehouder voor het OV. De huidige concessie met Veolia en Connexxion loopt eind 2014 af.

Volgens de ondernemingsraad van Veolia voorziet de BredaBus nog steeds in een duidelijke behoefte. “Het is onbegrijpelijk dat de provincie de verantwoordelijkheid voor deze lijn overlaat aan de nieuwe vervoerder”, schrijft OR-secretaris Jack d’Hooghe in een brief aan de provincie.

Concessie

De vervoerder zegt dat het verdwijnen van de bus grote gevolgen heeft voor de Zeeuws-Vlamingen, zo meldt BN/DeStem. Veolia voert de concessie Zeeuws-Vlaanderen, waar de BredaBus onder valt, sinds 2006 uit.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Veolia: Zeeland moet zich inzetten voor behoud BredaBus”

Paul Lamote|19.07.13|13:02

En waarom moet de Provincie dat, er zit meestal geen kip in die bus?

René Marcel Ponneker|19.07.13|13:38

Om te zorgen dat er interesse is in deze oude verbinding, kan men meer ruchtbaarheid geven aan deze buslijn. Immers je bent vanuit Breda zo in Antwerpen ( voor € 8,-), op de rand van het oude centrum. Met de trein is het nu een crime… Een goed alternatief dus. Maar inderdaad, weinig mensen kennen deze bus, dus zit er geen ‘kip’ in. Of de ‘provincie’ of een VVV deze lijn in de schijnwerpers zet, maakt niet uit. Maar je kunt geen bus laten rijden, “omdat hij al sinds 1953 rijdt”.

Sierd Loman|20.07.13|20:42

Lokale overheden staan niet in het bijzonder bekend voor het hebben van marketingkennis. Ze laten dat vaak aan gespecialiseerde bureau’s over. Wat de lokale overheid doet is kijken of een buslijn wel past in het businessplan voor personenvervoer. Het gaat daarbij al lang niet meer om de reiziger, maar slechts om targets en een winstmodel. Lijn 19 heeft een enorme potentie als ‘merk’. Ondergetekende, met 35 jaar ervaring in dat werk, moet echter door 1000 hoepels springen om dat werk te krijgen.

Paul Lamote|21.07.13|10:39

@Sierd Loman “Lijn 19 heeft een enorme potentie als ‘merk’”

Het gaat er niet om om het merk “Lijn 19” in de markt te zetten, maar om het steeds kleinere OV-budget zo optimaal mogelijk in te zetten. En dan moet je concluderen dat het Zeeuwse geld (Belgie en Brabant betalen niet meer mee aan lijn 19) beter aan lokale verbindingen binnen de provincie kan worden besteed dan aan het prestige project Lijn 19. De verbinding met Brabant is sinds de opening van de tunnel sowieso handiger met de trein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.