Tarieven voor tram en bus minder hard gestegen

GVU, bus

De prijzen van het reizen per bus en tram zijn in de afgelopen twee jaar minder hard gestegen dan eerder is gemeld. Uit een herberekening van OVPro.nl waarbij het opstaptarief (vaste voet) en een afstand van zeven kilometer als ‘standaard’ is gebruikt, blijkt dat de tariefstijging tussen 2011 en 2013 minder hoog is dan eerder gemeld. Amsterdam (stijging van 23,0 waar eerder 38,1 procent werd genoemd) en Den Haag (17,6 in plaats van 26,3) blijven de grootste stijgers. In de meeste gebieden bleven de prijsstijgingen onder de tien procent.

In eerdere berekeningen werd alleen de procentuele stijging op basis van de kilometertarieven genoemd en dit gaf geen zuiver beeld van de prijsstijgingen. Nu is ook het opstaptarief meegenomen in de berekening.

Herberekening

Na een herberekening met een ‘standaard afstand’ van zeven kilometer blijkt bijvoorbeeld dat in Noord-Holland de prijzen in twee jaar tijd met 17,9 procent in plaats van de eerder genoemde 27,6 procent zijn gestegen.

Robbert van Dijk, beleidsmedewerker van de provincie Utrecht: “De vast voet werkt mee in de gemiddelde kilometerprijs. Het basistarief is vaak al de helft van de prijs. In een stedelijk gebied als bijvoorbeeld Den Haag zijn de reizen vaak korter, dus heeft de vaste voet een grotere invloed op de uiteindelijk reiskosten.”

Tarieven

De laagste stijgers zijn Almere Streek waar de tarieven in twee jaar met 1,67 procent stegen en de tarieven van Bestuur Regio Utrecht (6,44 procent) en de provincie Utrecht (1,23 procent). Wanneer hier de inflatiecorrectie in wordt meegenomen (2,9 procent in 2012 en 2013) dan is hier in twee van de drie gevallen zelfs sprake van een prijsdaling.

Van Dijk: “Over het geheel gezien is er sprake van prijsstijgingen in de OV-tarieven in Nederland, maar de eerdere beweringen dat er sprake was van forse stijgingen vind ik overdreven.”

Vergelijking

Het kan zijn dat de gemiddelde afstand in sommige gebieden afwijkt van de standaard afstand van zeven kilometer die in deze berekening is gebruikt, maar hiermee wordt wel een zuiverdere vergelijking gemaakt dat alleen puur op basis van kilometertarieven prijsstijgingen berekenen.

De prijsstijgingen van de OV-tarieven zijn ontstaan na de overgang van de strippenkaart naar de OV-chipkaart in 2011. Regio’s mogen sindsdien zelf een prijs per kilometer bepalen, waardoor er verschillen in tarieven zijn ontstaan.

Herberekening

Zie hieronder de herberekening die OVPro.nl maakte waarin de vaste voet van 2011 (0,79), 2012 (0,83) en 2013 (0,86) is meegenomen en een gemiddelde afstand van zeven kilometer.

Herberekening OV-tarieven,
Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.