Concessiedirecteur Jan Kouwenhoven, Qbuzz

Overgang concessie Qbuzz vrijwel geruisloos verlopen

VIDEO – Qbuzz heeft afgelopen weekend een enorme klus geklaard. Honderden bussen en tientallen trams werden in gebruik genomen voor de nieuwe OV-concessie in Utrecht. Honderden mensen waren op vijf locaties aan het werk om in 72 uur tijd alle voertuigen in goede technische staat met de juiste huisstijl te kunnen laten starten. Concessiedirecteur Jan Kouwenhoven reed vol trots de eerste bus uit de remise. Op enkele kinderziektes na, is de implementatie van de concessie geruisloos verlopen.

Qbuzz rijdt in de regio onder de Merknaam U-OV. Deze vervoerder gaat met ruim 1.000 chauffeurs, meer dan 300 bussen en 26 trams dagelijks 200.000 reizigers in de regio Utrecht vervoeren.

Bekijk hier de videoreportage van de ingebruikname van de bussen:

Oplevering bussen

Han van der Wal, kwartiermaker concessie BRU bij Qbuzz: “Dit is het punt waar Qbuzz de bussen van Connexxion overneemt. We krijgen hier de bussen binnen voor de eerste inspectie. Daarbij kijken we of de voertuigen schoon zijn opgeleverd. Verder inspecteren we de onderkant en de zijkanten van de voertuigen en kijken we of de verlichting werkt. Daarnaast checken we of de ict goed werkt.”

“Als dat allemaal gedaan is, dan krijgt het voertuig een formulier op de voorkant waarop staat dat het op de Remisebaan is geïnspecteerd. Daarna mag de bus over naar de Morsebanen waar het restant wordt gedaan”, legt Van der Wal uit.

Installatie OV-chipsysteem

René de Zeeuw, manager operations bij Qbuzz: “Wij halen dit weekend 142 bussen uit Utrecht naar de streek toe. Die worden allemaal omgeturnd naar Qbuzz-bussen. In de stad Utrecht komen 148 hele nieuwe Euro 6-bussen. Met deze bussen worden wij de schoonste OV-vervoerder van Europa. De 142 bussen die Qbuzz van Connexxion overneemt, gaan op GTL rijden waar ze eerst op diesel reden. Dat geeft ook een reductie van de CO2-uitstoot.”

De Zeeuw: “Voor het ombouwen van de bussen hebben we ongeveer vijf uur werk nodig. Bij de bussen worden de stickers van de vorige vervoerder er afgehaald. De stickers van Qbuzz komen er op. Ook belangrijk is dat alle OV-chipkaart software er af gehaald moet worden en die van Qbuzz erop gezet moet worden. Verder dient de beveiliging en de camera’s van de bussen opnieuw geïnstalleerd te worden.”

Bekijk hier het gesprek met concessiedirecteur Jan Kouwenhoven en wagenparkbeheerder tram Jan Penning:


Trotse concessiedirecteur

Concessiedirecteur Jan Kouwenhoven van Qbuzz reed zaterdag de eerste van de 142 bussen die omgebouwd was naar buiten. “Het goede nieuws is dat nu de portemonnee van de OV-chipkaart werkt en dat alle bestemmingen het doen. De uitdaging is dat we er nog 141 te gaan hebben.”

Voor Kouwenhoven was het een moment van trots maar ook van emotie. “Alle voorbereidingen die we getroffen hebben, die gaan nu beginnen.”

Huisstijl

Jan Penning, wagenparkbeheerder tram bij Bestuur Regio Utrecht (BRU): “We hebben als BRU deze huisstijl ontworpen om een uitstraling te hebben binnen het hele Utrechtse OV-systeem. En als systeemeigenaar zorgen wij nu dat de huisstijl aan de buitenzijde en aan de binnenzijde erop komt. Dat doen we samen met de vervoerder, want we moeten natuurlijk wel trams hebben om de stickers op te plakken. Qua planning stemmen we als BRU heel goed af met Qbuzz om te zorgen dat het haalbaar is.”

“We halen de trams ’s avonds naar binnen. Dan warmen ze eerst op en overdag komt er een bedrijf de stickers aanbrengen. Zondagochtend gaan de eerste trams met de nieuwe huisstijl naar buiten”, aldus Penning.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.