R-net, bus

Grontmij schrijft advies voor R-net buscorridors Zuid-Holland

Grontmij heeft van Provincie Zuid-Holland de opdracht gekregen om een advies te schrijven voor het beheer en onderhoud van de R-net buscorridors. Na inventarisatie van het huidige beheer- en onderhoudsniveau zal het advies- en ingenieursbureau een beheervisie ontwikkelen voor alle haltes, haltevoorzieningen en infrastructuur. Het advies moet in januari 2014 worden gepresenteerd. 

“Op deze manier moeten het beheer van de provincie dusdanig worden ingericht dat perrons en haltemeubilair voor reizigers goed bruikbaar zijn en dat de infrastructuur soepel busverkeer ondersteunt”, zo stelt Grontmij.

HOV

Eerder al voerde het bureau op verzoek van de provincie vijf opdrachten uit die deel uitmaakten van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer-netwerk R-net. Het betrof toen het traject Noordwijk – Schiphol en het traject Leiden – Leiderdorp.

Daarnaast werd onderzoek gedaan naar wegdekverwarming bij het busstation Oude Tonge, gaf het bedrijf duurzaamheidsadvies voor het bustraject van R-net en was Grontmij betrokken bij het uitrollen van de productformule R-net.

Management

Omdat Grontmij voor verschillende organisaties adviseur op het gebied van assetmanagement is, heeft het bureau een brede kijk op beheerorganisaties en -processen, zo stelt senior adviseur Mello Lindner. “Het gaat niet alleen om praktische zaken zoals abri’s, fietsenstallingen, prullenbakjes en reizigersinformatiesystemen. Wil een beheervisie praktisch uitvoerbaar en toekomstbestendig zijn, dan moet hij passen bij een organisatie.”

Het R-netwerk van bussen, trams, metro’s en treinen in de Randstad, moet comfortabel, betrouwbaar en stipt ov bieden. De provincie Zuid-Holland realiseert R-net op zeven busverbindingen en twee spoorlijnen.

Auteur: Redactie

2 reacties op “Grontmij schrijft advies voor R-net buscorridors Zuid-Holland”

baxspace|24.12.13|11:15

ik kan helaas niet zien wat het voordeel is van het omzetten van de verbinding tussen alphen aan den rijn en gouda naar r net. ooit reden er al gehuurde trams van zweedse makelijk geexploiteerd door de htm (volgens mij samen met een ander bedrijf). was dat niet goed? heeft men er niet van geleerd? vond de ns het niet leuk? ik denk dat het gehele gebied in kwestie (rond alphen) gebaat is bij spoorverdubbeling. dat heeft meer effect dan een bepaalde lijn een product te noemen…

baxspace|24.12.13|11:17

…en een merknaam te geven waar niemand op zit te wachten (!)… de reiziger zoekt ook naar duidelijkheid. als de ene lijn veolia is, de volgende arriva en weer een andere q liner en dan weer r-net doet dat ook weinig voor de duidelijkheid, naast dat je wanneer je incheckt elke keer opnieuw een instaptarief mag betalen. echt NIET gebruikersvriendelijk dus. hoe kan het OV dan de strijd met de auto aangaan? en deze ook winnen?…
prettige feestdagen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.