Mijlpaal Mercedes-Benz: 40.000 Citaro’s en 20.000 minibussen

Mercedes-Benz, Evobus, Citaro, Minibus, jubileum, Mannheim

Mercedes-Benz en EvoBus bereikten woensdag een mooie mijlpaal. De 40.000e Citaro en de 20.000e minibus werden uitgereikt. En dat werd feestelijk gevierd in Mannheim. Want geen enkele bus is wereldwijd zoveel verkocht als de Citaro. Het voertuig wordt voor openbaar vervoer gebruikt in ruim 40 landen wereldwijd. In Nederland nam Qbuzz onlangs nog deze voertuigen in gebruik voor de concessie Utrecht.

De Citaro overtreft hiermee het verkoopaantal van de Mercedes-Benz O 3030, waarvan er tussen 1974 en 1992 in totaal 38.000 stuks zijn geproduceerd. De eerste Citaro werd in 1997 gepresenteerd tijdens de UITP Congress in Stuttgart. Het huidige model is in 2011 op de markt gekomen.

Veiligheid

Tijdens de presentatie bij de fabriek in Mannheim werd nog even onderstreept hoe modern de Citaro is. Het huidige model was de eerste met het elektronische stabiliteitssysteem ESP, een belangrijk systeem voor de veiligheid. En sinds 2012 is de Citaro de eerste serie-geproduceerde openbaar vervoer-bus die voldoet aan de Euro VI-norm. Dat betekent niet alleen minder uitstoot, maar ook een brandstofbesparing van 8,5 procent ten opzicht van de vorige generatie.

De moderne markt van personenvervoer vraagt echter meer dan alleen een grote lagevloerbus, zo blijkt uit het verkoopcijfer van de minibus. Deze Mercedes-Benz is namelijk in diverse uitvoeringen te verkrijgen, zodat iedere vervoerder kan inspelen op zijn specifieke vraag.

Minibus

Het huidige model minibus is gebaseerd op de Mercedes Sprinter en voldoet eveneens aan de Euro VI-norm. Er zijn in totaal 24 verschillende modellen beschikbaar, variërend van 3,5 ton tot 6,8 ton (D-rijbewijs nodig). De meest opvallende is de Sprinter City 77. Dat is een compacte bus-service met lagevloer en plaats voor maximaal 40 passagiers.

De Sprinter City heeft een capaciteit van 22-40 passagiers, de Travel kan tussen de 16-19 personen vervoeren, de Transfer tussen de 10-22 en de Mobility tussen de 6-18. Het 20.000e exemplaar werd uitgereikt aan een Noors bedrijf, dat mensen transfers vanaf parkeerplaatsen biedt.

Verwarming

“Omdat het daar vrij koud kan zijn, is deze versie uitgerust met extra dikke ramen en extra hoge capaciteit voor de verwarming”, licht till Oberwölder, hoofd verkoop van Mercedes-Benz Bussen toe.

Hoewel de Duitse thuismarkt nog altijd enorm belangrijk is voor Mercedes-Benz, is zo’n 60 procent van de Citaro’s die geproduceerd worden bestemd voor export naar zo’n 40 landen. Zo heeft de Roemeense stad Boekarest ruim 1.000 van dit type voertuig rondrijden.

Marktaandeel

De Citaro heeft een marktaandeel van 16,4 procent in Europa. En is daarmee de meest gebruikte bus in openbaar vervoer, aldus Mercedes. Ook de minibussen worden voornamelijk verkocht in West-Europa. In Nederland worden de Mercedes-voertuigen onder meer in de regio Utrecht ingezet. Daar wordt met meer dan 148 Mercedes-Benz voertuigen met Euro VI motor gereden, geleverd door Evobus: 71 Mercedes-Benz Citaro geleed, 66 Mercedes-Benz Citaro solo en 10 Mercedes-Benz Sprinter Mobility.

De volledige vloot van Wiener Linien, het ov-bedrijf in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen, bestaat tegenwoordig ook uit Citaro’s. Ze zijn bij de transitie overgestapt van LPG naar Euro VI-diesel. Mercedes-Benz heeft inmiddels van de Euro VI-versie 1.000 exemplaren verkocht wereldwijd.

Jubileum

Het jubileum-exemplaar van de Citaro is geleverd aan de Luxemburgse operator Emile Weber. Dit bedrijf heeft een vloot van maar liefst 340 voertuigen. Het jubileum-exemplaar dat woensdag werd overhandigd is een 18,13 meter lange lagevloer bus. Er is plaats voor een rolstoel, die stevig aan de vloer vastgemaakt kan worden via rails.

Zowel de minibus als de Citaro blijven voorlopig in productie. “We hopen binnen een paar jaar de 50.000e Citaro te verkopen”, meldt een opgetogen Oberwölder. “Want als het gaat om flexibiliteit, milieunormering én Total Cost of Ownership is dit gewoon de beste bus op de markt.” [partner evobus]

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.