Minibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke lijnen

Mercedes-Benz Sprinter City 77
Mercedes-Benz; Minibus; Sprinter; City; Euro 6; Driving Experience; Dortmund; 2014

VIDEO – Het openbaar vervoer zal steeds vaker met minibussen worden uitgevoerd in plaats van traditionele stadsbussen. Vooral lijnen met lage passagiersaantallen in de provincie en routes door binnensteden zijn daar erg geschikt voor. Daarom zet Mercedes-Benz vol in op de productie van deze minibussen. “Er kan op die manier fors worden bespaard op de brandstofkosten. Ook zijn de minibussen door de Euro VI-normering veel beter voor het milieu”, licht Mark Westendorp toe. Hij is verantwoordelijk voor het OV binnen Evobus.

“Het rijden met lege bussen wordt eigenlijk niet meer geaccepteerd. De huidige minibussen zijn bovendien voorzien van lagevloer, waardoor ze goed toegankelijk zijn voor minder validen en rolstoelgebruikers”, vertelt Westendorp.

Vervoerders

Ook in Nederland zijn er al diverse vervoerders die volop minibussen inzetten voor dagelijkse ov-lijnen. De Mercedes-Benz Sprinter City-lijn, de minibus die geschikt is gemaakt voor ov, rijdt al een aantal jaren rond in Waterland bij EBS. Daarnaast heeft Veolia in Limburg al 22 van dit soort voertuigen rijden. Binnenkort zal Qbuzz in Noord-Groningen met zes van deze voertuigen gaan rijden.

“De voordelen voor de vervoerder zijn ook direct de voordelen voor de opdrachtgever”, vindt Westendorp. “Doordat er besparingen plaats vinden in de kostprijsberekeningen, kun je meer dienstverlening bieden. Je kunt met een grotere frequentie lijnen rijden binnen hetzelfde budget. En doordat de voertuigen minder verbruiken stoten ze minder CO2 uit. Verder zijn ze smaller, dat is interessant voor binnenstedelijk gebied. Het gewicht is veel lager, dus veel minder last van trillingen en geluidsoverlast.”

Gebruik van minibussen in het openbaar vervoer:

Vervoerscapaciteit

De City-lijn van de Sprinter met lagevloer-gedeelte heeft drie varianten, variërend van 7 tot 8,7 meter lang. De eerste variant is de City 35. Die heeft een vervoerscapaciteit van ongeveer 22 personen. De Sprinter City 65 is een speciaalbouw-bus en wordt helemaal omgebouwd door Mercedes-Benz Minibus. Die heeft een vervoerscapaciteit van 28 personen. De grootste minibus is de City 77. Volledig lagevloer met twee rolstoelplaatsen en heeft een capaciteit van maximaal 40 personen.

Het comfort voor de passagier licht heel dicht bij een traditionele 12 meter-bus. Er zitten veel componenten in de minibussen die rechtstreeks afkomstig zijn uit de busfabriek in Mannheim. De stoelen hebben bijvoorbeeld dezelfde zittingen. Ook zijn de voertuigen zo samen te stellen dat het comfort voor de passagier gewaarborgd is. Zo is airconditioning mogelijk.

Uitvoeringen Mercedes-Benz Sprinter City

Euro VI

Alle Mercedes-Benz Sprinter minibussen zijn beschikbaar met Euro VI-normering. Dat betekent schone dieselmotoren met lage uitstoot.

De minibus heeft een lagere Total Cost of Owernership dan een traditionele stadsbus. De afschrijvings- onderhoudskosten van een minibus ten opzicht van een traditionele 12 meter-bus liggen ongeveer gelijk. Er kan vooral bespaard worden op brandstofkosten, die zijn ongeveer de helft. Bovendien er een een flinke milieuwinst, door gebruik van Euro VI. [partner mercedes]

Bart Pals

Lees ook: Total Cost of Ownership van minibussen voor gebruik ov

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Minibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke lijnen”

Geruiteindhoven|01.06.14|18:54

Je kan nooit goed peilen hoeveel mensen er bij een halte zullen staan. Er kunnen er 80 staan, 7 maar er kan ook niets staan, en dan rijd je met een lege bus. Ga je met kleine busjes rijden zul je ook vaak mensen moeten laten staan. En dan zal de ergernis groter zijn bij de klant dan dat hij in een bijna lege bus rijd.

Evert Bouws|27.05.14|16:11

In Utrecht en omgeving rijden al diverse lijnen met acht-persoons taxibusjes. Of die lijnen op den duur stand zullen houden, moet nog blijken. Een bezwaar is bijvoorbeeld, dat een dergelijke lijn maar een beperkt bereik heeft. Meestal moet overgestapt worden, hetgeen de aantrekkelijkheid van zo’n lijn niet bevordert. De kosten per vervoerde reiziger kunnen daardoor hoger zijn dan wanneer een standaardbus met directe aansluiting zou rijden op een stil traject, meestal nabij het eindpunt.

Eduard de Jong|27.05.14|13:55

Het leeuwendeel van exploitatiekosten bestaat uit de salarissen van de chauffeurs. Onderhoudskosten zijn gelijk. De met een minibus te behalen besparingen zijn marginaal. Uiteraard juichen Evobus en Mercedes: zo kunnen zij bij een krimpende markt meer andersoortige spullen verkopen.