Buschauffeurs ‘oefenen’ route naar nieuw busstation Breda

Hein Merkx, vervoerkundige Veolia, geeft uitleg aan buschauffeurs

Alle bussen die Breda Centraal Station aandoen, rijden vanaf zondag een nieuwe route. Op die dag wordt het nieuwe, volledig overdekte busstation aan de noordkant van het treinstation geopend. Buschauffeurs van Veolia namen de afgelopen weken als reizigers plaats in een stadsbus om de nieuwe routes alvast te verkennen. OVPro reed, vlak voor de opening van het nieuwe busstation, met hen mee.

De afgelopen maanden stonden bij Veolia in het teken van het herinrichten van de routes naar het station, het aanpassen van de dienstregeling en het instrueren van de buschauffeurs. Vervoerkundige Hein Merkx van Veolia: “Wij hebben instructies voor de chauffeurs gemaakt. Bijvoorbeeld over de verkeersregels op de nieuwe route, zoals voorrangsregels in de tunnel waar zij nu door rijden voordat ze bij het station komen en de werkwijze in het nieuwe station.”

Nieuwe busstation

“We hebben diverse voorlichtingsbijeenkomsten gegeven. En nu rijden we de route, zodat ze het al een keer hebben gezien. De buschauffeurs worden zondag overigens niet helemaal in het diepe gegooid. Op het nieuwe busstation zullen servicemedewerkers staan, die zowel de reizigers als buschauffeurs te woord staan”, aldus de vervoerkundige.

Vanaf het nieuwe busstation zullen straks alle stads- en streekbussen vertrekken en aankomen. Op dit moment doen zij dat nog gescheiden van elkaar, aan de zuidkant van het station waar nu ook de taxistandplaats is. Bij de ingebruikname van het nieuwe busstation, zullen taxi’s en bussen voortaan van elkaar gescheiden zijn.

Route

In het nieuwe busstation hebben de voertuigen veel meer ruimte dan in de huidige situatie. Het station heeft een modern uiterlijk, een lichte kleur met blauwe accenten. Grote ramen in het open plafond brengen, samen met sfeervolle spotjes, voldoende licht in de ruimte. Het grote perron is uitgerust met diverse informatiepanelen en actuele dynamische reisinformatie. De treinen en de stationshal zijn vanaf het busstation via roltrappen en een lift makkelijk te bereiken.

Merkx: “In het busstation rijden de bussen met de klok mee. Ze rijden in een u-vorm, wat betekent dat de bus het station na het halteren bij het perron weer via dezelfde zijde verlaat.”

Veiligheid

Een groot voordeel van het nieuwe busstation is dat er een groot eilandperron in het midden tussen de haltes staat. Woordvoerder Suzan van Beek van Veolia: “Reizigers kunnen nu via het perron van de ene naar de andere halte lopen. Dat is een stuk praktischer én veiliger dan de huidige situatie. Nu zijn de stads- en streekbussen van elkaar gescheiden. Verder moet je soms de weg oversteken om bij een andere halte te komen en ondertussen ook nog uitwijken voor de taxi’s. Dat is in het nieuwe busstation niet meer het geval.”

De buschauffeurs van Veolia maken zich niet druk over de nieuwe route en het nieuwe busstation. “De praktijk zal moeten uitwijzen hoe het zal gaan. Bij de vorige halte was het zo dat een andere bus nog wel eens in de weg kon staan. Dat is bij het nieuwe station niet meer het geval. Daar is het veel ruimtelijker”, zo zegt een van hen. “Het zal wel even wennen zijn, maar het busstation is wel heel erg mooi geworden”, zegt zijn collega.

Marieke van Gompel

Bekijk de fotoreportage van Breda Centraal Station en het nieuwe busstation.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.