Fast Ferry, Connexxion, veerdienst

Komst alternatieve veerdienst IJmuiden-Amsterdam zo goed als zeker

Het is zo goed als zeker dat er weer een snelle veerdienst tussen IJmuiden en Amsterdam Centraal komt. Statenleden in de commissie Mobiliteit van de provincie Noord-Holland steunen een visiedocument van VVD, CDA, D66, PvdA, GroenLinks en SP voor een alternatieve veerdienst. De partijen verwachten dat door het combineren van woon-werkverkeer, recreatie en toerisme en het toevoegen van nieuwe haltes er voldoende reizigersinkomsten uit de verbinding door het Noordzeekanaal zullen komen. Provinciale Staten beslissen op 22 september of er met een aanbesteding voor de snelle veerdienst wordt gestart.

Connexxion verzorgde tot 1 januari 2014 de veerdiensten Fast Flying Ferry tussen IJmuiden Pontplein en Amsterdam. Achterblijvende reizigersaantallen en hoge kosten waren voor Gedeputeerde Staten (GS) onder meer aanleiding om de bootdienst niet opnieuw aan te besteden. Provinciale Staten waren het daar niet mee eens en namen daarna een motie aan, waarin wordt voorgesteld om te bekijken of de bootdienst op een andere manier een kans kan krijgen.

Marktconsultatie

Provinciale Staten nodigde begin dit jaar vervoersbedrijven uit om via een marktconsultatie mee te denken over een geschikte alternatieve veerdienst tussen IJmuiden en Amsterdam. D66-Statenlid Hein Struben: “Uiteindelijk hebben vier vervoersbedrijven op de marktconsultatie gereageerd. Daaruit bleek dat er voldoende competitie in de markt aanwezig is om in een aanbesteding met concurrende biedingen te komen.”

“Op basis van ons eigen onderzoek en de marktconsultatie hebben wij daarna het visiedocument geschreven. Daarin staat bijvoorbeeld dat het personenvervoer over water zodanig wordt uitgevoerd dat de hele regio er wat aan heeft. Van de regio wordt daarna verwacht dat ze daaraan ook bijdragen. Daarnaast vragen we marktpartijen om creativiteit zodat de exploitatie wordt uitgebreid en hier meer reizigersinkomsten uit komen. Dat kan door het vervoer breder uit te voeren dan alleen het woon-werkverkeer en bijvoorbeeld ook het recreatieve vervoer er bij te betrekken”, aldus Struben.

Exploitatie

Provinciale Staten wil dat de exploitatiebijdrage maximaal 1,2 miljoen euro per jaar bedraagt met de voorwaarde dat de regio hieraan meebetaalt. Dat is hetzelfde bedrag van vóór het stopzetten van de verbinding. Verder is er 150.000 euro gereserveerd voor de voorbereiding van de veerdienst. Een van de gunningscriteria in de aanbesteding zal ‘de vroegst mogelijke start van de veerdienst’ zijn.

In de visie valt te lezen dat de beoogde verbinding tussen IJmuiden Pontplein en Amsterdam de ‘ruggengraat’ van de veerdienst vormt. Deze wordt verbonden door een sprinterachtige rechtstreekse verbinding tijdens de spits en daarna met  tussenstops. Deze verbinding gaat dan van IJmuiden Pontplein, naar Zaandam Hemkade, Amsterdam Houthavens en Amsterdam Centraal. “Doordat alle haltes samenvallen met bestaande veer- en pontdiensten heeft het basisnetwerk vier haltes met één enkele overstap een bereik van tien locaties”, zo schrijft de werkgroep.

Uitbreiding

Het netwerk kan volgens de partijen mogelijk worden uitgebreid met een halte nabij IJmuiden Strand en de Ferry naar Newcastle (IJmuiden), een halte bij Beverwijk, een halte bij pont Buitenhuizen in Spaarndam en bij het Java-eiland en het Zeeburgereiland in Amsterdam. Een ontbrekende schakel daarbij is volgens hen de verbinding van Zaandam Centrum met het Hemplein, die nu nog alleen op bijzondere gelegenheden vaart. De werkgroep verwacht dat met de uitbreiding van deze haltes het aantal reizigers voor zowel woon-werk verkeer, recreatie en toerisme aanzienlijk zal stijgen.

De werkgroep heeft een voorkeur voor kleine snel varende boten voor twaalf personen, die vergelijkbaar zijn met de watertaxi. De boten hebben een aangepaste instap voor het meenemen van de fiets en hebben een vaarsnelheid van tussen de 40 en de 65 kilometer per uur. Om de snelheid van de veerdienst te verhogen is nog een ontheffing nodig van het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied (CNB). De provincie is op dit moment in gesprek met CNB over hoe aan het ontheffingsbeleid van CNB kan worden voldaan.

Gunning

Na de besluitvorming door Provinciale Staten kan er naar verwachting nog voor de zomer van 2015 tot gunning worden overgegaan.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Komst alternatieve veerdienst IJmuiden-Amsterdam zo goed als zeker”

Redmer van der Meer|17.09.14|08:50

Benieuwd hoe zo’n concessie tot stand komt. Schepen voor maximaal 12 passagiers worden niet gezien als veerboten (Voordeel: er is enkel een schipper nodig en geen bemanning). Maar hoe kun je exclusiviteit in de concessie garanderen?
Voor zover ik weer is vervoer met schepen voor max. 12 passagiers altijd vrij? – Dit is ook zo bij de concessies waddenveren oost en west.

Kees Boer|07.10.14|20:05

Zijn schepen voor maximaal 12 passagiers niet te kleine capaciteit ?
Ik juich het overigens toe dat deze alternatieve veerdienst terugkomt,kijk eens rondom de Drechtsteden daar loopt het toch ook met meerdere haltes ?
Het doet mij overigens ook denken dat het fiets/voetveer Almere-Huizen is opgeheven dat nog altijd diep wordt betreurt en dat er met geen woord over wordt gerept!

maikel goossens|13.01.15|20:50

komt er ook huizen amsterdam boot verbinding

maikel goossens|14.01.15|13:39

bus lijn 320 gaat in krimpen daar zoek ik alvast een andere verbinding zoals
boot verbinding huizen amsterdam amsterdam huizen zoals vroeger ook was komt deze nog terug??????????????

Dennis Scheltema|01.05.15|11:50

Mag toch hopen dat je je fiets nog mee kan nemen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.