Syntus, bus, Apeldoorn

OV-Klantenbarometer: Syntus scoort hoog met stadsvervoer Apeldoorn

Het stadsvervoer in Apeldoorn, dat wordt uitgevoerd door vervoerder Syntus, is een van de hoge stijgers in de OV-Klantenbarometer 2014 van CROW-KpVV. Reizigers waardeerden het vervoer met het cijfer 8, waar er in 2013 nog een 7,7 werd gegeven. Traditioneel werden er weer hoge cijfers gegeven voor de Waddeneilanden (8,2 en 8,4) en de Veerdienst Dordrecht-Rotterdam (8). Verder valt het op dat de reizigers het stadsvervoer in Rotterdam, dat wordt verzorgd door de RET, steeds hoger waarderen. Bij de tram stijgt het rapportcijfer nu voor het zesde achtereenvolgende jaar. Reizigers gaven de tram in 2014 een 7,7 (7,6 in 2013).

Woordvoerder Hanneke Ruiter van Syntus: “We zijn hartstikke trots op deze cijfers. Het is het derde jaar op rij dat we als beste uit de bus zijn gekomen voor het stadsvervoer. We verwachten dat het voor een deel komt vanwege het aanbod van zitplaatsen voor onze klanten. 65 plussers hebben bijvoorbeeld een zitplaatsgarantie. Verder heeft de gemeente Apeldoorn heeft enorm zijn best gedaan om de haltes toegankelijk te maken. Verder hebben onze klantvriendelijke buschauffeurs en de schoonmaakploeg voor de bussen ervoor gezorgd dat reizigers erg tevreden zijn.”

Reizigers waarderen eind 2014 de kwaliteit van hun rit met bus, tram, metro, regionale trein en boot met het gemiddelde rapportcijfer 7,5. In 2013 was dat een 7,4.

OV-Klantenbarometer, gemiddeld oordeel
Ontwikkeling algemeen klantoordeel. Bron: KpVV

Stadsvervoer

Het stadsvervoer in Rotterdam werd gemiddeld gewaardeerd met een 7,6. De tram kreeg een 7,7, de bus stijgt met 0,2 procent punt naar een 7,7 en de metro behoudt een 7,5. Directeur Pedro Peters van de RET: “Zes keer een beter rapport van je klanten is geen toeval meer, maar een beloning voor onze jarenlange inspanningen. Klanten zien en waarderen dus waar we zo hard aan werken. Ik ben dankbaar dat onze klanten deze cijfers geven. We besteden veel aandacht aan verbetering van de service door onze frontliners. En juist op deze aspecten scoren we weer beter. Een prachtige en welverdiende opsteker voor alle collega’s.”

Het stadsvervoer in Utrecht heeft sinds de komst van nieuwe vervoerder Qbuzz weer te maken met een stijging in de klantwaardering; deze gaat van een 7,1 in 2013 weer terug naar de 7,5 die het in 2012 ook had.

Waardering reiziger

Het busvervoer op Schiermonnikoog verzorgt door Arriva werd het hoogst gewaardeerd met een 8,4 en is 0,2 procentpunt gestegen ten opzichte van 2013. De busdiensten naar Vlieland, Terschelling en Ameland werden beoordeeld met een 8,2 waar er het jaar ervoor nog een 8,3 werd gegeven. Na deze busdiensten wordt het beste streekvervoer gegeven in de Zaanstreek, dat door Connexxion wordt uitgevoerd. Dit wodt met een 7,8 gewaardeerd. Daarmee wisselt het van kop met buurconcessie Waterland (7,7).

Commercieel directeur Eric van Eijndhoven is blij met het gemiddelde rapportcijfer 7,6 van Connexxion. “We zijn bijzonder trots op deze cijfers! En op onze mensen die er voor hebben gezorgd dat de reizigerstevredenheid weer verder is gegroeid. Een 7,6 biedt een prachtige basis om de reizigerstevredenheid in de komende jaren nog  verder uit te bouwen!”

Cijfers

De concessies Middden-Overijssel, Amstelland-Meerlanden, Gooi en Vechtstreek, Haarlem-IJmond en regiovervoer Haaglanden scoren ook hoog met een 7,7. Aan de onderzijde staat het streekvervoer in Rivierenland met een 7,1.

Ondanks het hoge landelijke cijfers (7,5 gemiddeld) daalt de klantwaardering in de 17 onderzochte clusters van treindiensten van een 7,4 naar een 7,3. Zo daalde de vorig jaar als beste gewaardeerde treindienst Zwolle – Kampen van een 7,8 naar een 7,5. Hoge waarderingscijfers zijn daarentegen te zien bij de treindienst Almelo-Mariënberg (onderdeel van de Vechtdallijnen) die overging naar Arriva van een 7,3 naar een 7,4. Datzelfde is te zien bij de treindiensten Zutphen-Apeldoorn en Dordrecht-Geldermalsen (Merwede LingeLijn) die respectievelijk van 7,6 naar 7,7 en van 7,5 naar 7,6 gingen. Ook deze treindiensten worden verzorgd door Arriva.

Beleving

Voor het eerst is in 2014 ook aan de reizigers gevraagd naar de beleving van de rit die ze maakten op het moment dat ze werden geënquêteerd. Zij beoordeelden het vervoer daarbij op vijf afspecten; op gezelligheid, sfeer, comfort en beschikbaarheid van zitplaatsen.

Wat opvalt is dat de modaliteit vervoer over water het hoogst scoort op alle vijf aspecten, met als hoogste cijfers een 7,6 op zowel de aspecten ‘efficiënt’ als ‘comfortabel’. De modaliteit metro scoort het laagst op alle aspecten, in het bijzonder op ‘sfeervol’ (5,4) en ‘gezellig’ (5,9); alleen op het aspect ‘efficiënt’ (6,7) scoort de metro iets minder dan gemiddeld.

Beoordeling

De laagste scores op het aspect ‘gezellig’ zijn voor bijna dezelfde gebieden gegeven, aangevoerd door het metrovervoer in Amsterdam uitgevoerd door GVB (5,5). De laagste score op het aspect ‘rustig’ is voor de treindienst op de Maaslijn (5,0), gevolgd door stadsdienst Leeuwarden (5,5) en de treindienst Gouda – Alphen aan den Rijn (5,5). De treindienst op de Maaslijn, die wordt uitgevoerd door Veolia, komt bij alle vijf belevingsaspecten in de top-5 van laagst scorende onderzoeksgebieden voor.

Marieke van Gompel

Beleving reiziger, OV-Klantenbarometer
Beleving reiziger, OV-Klantenbarometer

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.