Bus met aanhanger

Eerste resultaten van pilot bus met aanhanger positief

De eerste resultaten van de proef met een aanhanger achter een streekbus in de regio Achterhoek Rivierenland zijn positief. Vervoerder Arriva reed vorige maand drie weken lang met een Zwitserse bus met aanhanger op lijn 74 tussen Groenlo en Doetinchem. Het voordeel van een bus met aanhanger is dat deze duurzaam en flexibel inzetbaar is. Daarnaast zijn de kilometer- en exploitatiekosten lager dan wanneer er met twee bussen wordt gereden.

Er is gekozen voor de lijn 74 tussen Groenlo en Doetinchem, omdat daar veel ontevredenheid is onder reizigers over de drukke spitsbus. De provincie en Arriva hopen met de inzet van de aanhanger achter de bus op positievere reizigerservaringen. De aanhanger heeft alle voorzieningen van een gewone bus, zoals comfortabele stoelen, airco en verwarming. De pilot is een samenwerking tussen de provincie Gelderland, Arriva en adviesbureau OVnetwerk.

Proef

De data die tijdens de proef is verzameld moet nog geanalyseerd worden, maar volgens directeur Reinout Dirksen van adviesbureau OVnetwerk en initiatiefnemer van de pilot zijn de eerste reacties erg positief. “Passagiers zijn blij dat ze eindelijk weer comfortabel kunnen zitten. En chauffeurs vinden het mooi om met deze buscombinatie te rijden. De 23-meter lange combinatie komt goed mee in het verkeer door de meesturende assen”, vertelt hij in de nieuwsbrief van de provincie Gelderland.

Dirksen is heel blij dat ze deze proef in Gelderland hebben kunnen doen. “Het is een project van de provincie Gelderland, Arriva en mij. We hebben elkaar nodig om het openbaar vervoer toekomstbestendig te maken. Ik wil niet op de zaken vooruitlopen, want eind mei verschijnt het evaluatierapport pas. Maar ik heb positieve verwachtingen over de inzet van de aanhangbus.”

Reizigers

De bus met aanhanger reed drie weken over de N18. Tijdens die periode werden reizigerservaringen onderzocht, maar ook chauffeurservaringen, eventuele infrastructurele problemen, en brandstofverbruik. “In het buitenland zijn al veel voordelen aangetoond, zoals duurzaamheid, flexibele inzetbaarheid, lage kilometerkosten, lage exploitatiekosten en een comfortabele reiservaring. We willen weten of die voordelen ook in Nederland gelden”, aldus Dirksen.

Ook de veiligheid werd uitvoerig onderzocht tijdens de proefperiode. “De bus is in principe net zo veilig als een gewone bus. De chauffeurs beschikken over een aanhangerrijbewijs en hebben een extra instructie gevolgd om met de combinatie te mogen rijden.”

Sociale veiligheid

Ook de sociale veiligheid wordt in het onderzoek meegenomen. Daarbij wordt gekeken of de reizigers zich veilig voelen en of de afwezigheid van de chauffeur eventueel uitnodigt tot ongewenst gedrag, zoals voeten op de stoelen of lastig vallen van andere passagiers. Om dat te voorkomen zijn er camera’s en een intercom aanwezig, zodat de chauffeur ook contact heeft met de aanhanger.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Eerste resultaten van pilot bus met aanhanger positief”

Bas van der Donk|14.04.15|10:24

Dit concept wordt al jarenlang toegepast in o.a Trier (Duitsland)

Tonnie Gildhuis|14.04.15|20:50

mooie bus en hij rijdt rustig zonder gestoot en zit comfortabel.

Paul Lamote|23.04.15|21:00

En zijn er ook reizigers in de aanhanger die wel betalen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.