Mercedes-Benz zet in op Euro VI en extra capaciteit bij stadsbussen

Mercedes-Benz, Capacity L, stadsbus, Euro VI, diesel

Een tram op wielen. Dat is de beste omschrijving van een BRT (Bus Rapid Transit). Het systeem combineert de capaciteit van een tram met de infrastructuur voor een gewone bus. Volgens de UITP heeft een dergelijk OV-systeem de toekomst. Daimler Buses presenteert op het UITP-Congres in juni de grootste Mercedes-Benz-bus ooit gemaakt: de Capacity L. Bij de Daimler Buses Preview in Mannheim werd ook duidelijk dat volgens Daimler Buses de komende jaren diesel en aardgas nog de toekomst hebben.

De Capacity L heeft een lengte van 21 meter, 5 deuren en een capaciteit van maar liefst 191 passagiers. En bovendien; zeer milieuvriendelijk. Wanneer de bus volledig is bezet, verbruikt het 0,5 liter diesel per 100 kilometer per passagier.

BRT-systemen

“De Capacity L is de ideale bus voor BRT-systemen”, vertelt Sandra Idzenga van EvoBus. “Wereldwijd worden dergelijke systemen al volop gebruikt in wereldsteden als Rio de Janeiro, Johannesburg, Strasbourg en Istanbul.”

Een BRT wordt in het buitenland vaak ingezet als tramlijn. Dus over een vaste eigen busbaan. Maar heeft als voordeel dat er geen dure investeringen in infrastructuur nodig zijn, behalve regulier asfalt en bushaltes. Maar ook in Nederland is de Capacity L erg geschikt om in te zetten, vertelt Idzenga.

Concessie

“Bijvoorbeeld de concessie Amstelland-Meerlanden, Almere of Zuid-Oost Brabant. Het voertuig komt goed uit de verf in BRT-achtige concepten. Vanwege het uitgedachte concept is er geen speciale infrastructuur voor nodig. Het rijgedrag is vergelijkbaar met een 18m gelede Mercedes-Benz Citaro.”

Want het vervoer van de toekomst is efficiënt, flexibel en milieuvriendelijk. Bussen spelen hierin een belangrijk rol, verwacht ook Alain Flausch van de UITP. Hij was een van de sprekers tijdens de bijeenkomst van Daimler over wat de fabrikant laat zien tijdens het UITP-congres in Milaan.

Toekomst bussen

“Ik verwacht een opleving van de bussen”, zegt Flausch. “Want vervoer is een lokale zaak. De bus is flexibel, goedkoop en schoon. Bovendien is er volop druk op de industrie om nog milieuvriendelijker te worden.”

Want ook Daimler Buses verwacht een toekomst met elektrische bussen, zowel op accu’s en waterstof. Maar op dit moment is de techniek nog niet ver genoeg om dergelijke bussen volledig in te kunnen zetten in het openbaar vervoer. De problemen met actieradius en capaciteit zijn nog door niemand voldoende opgelost. Volgens Daimler Buses duurt het nog minimaal 5 jaar voordat Zero Emissie echt doorbreekt.

Euro VI

“De grootste concurrent van batterij-elektrisch of waterstof is de Euro VI-bus op diesel of gas”, zegt Gustav Tuschen, hoofd productontwikkeling bij Daimler Buses. “Voordat de ZE-bussen in serieproductie gaan moet eerst de techniek beter worden. We concentreren ons nu op de ontwikkeling via diverse prototypen om zo de techniek te verbeteren. In 2017 zijn naar verwachting de eerste modellen inzetbaar. Maar in 2020 gaan de ZE-modellen pas echt in serieproductie.”

Daarom introduceert Daimler Buses op het UITP-congres ook een nieuwe versie van de Citaro op CNG. Het nieuwe model heeft 20 procent lagere CO2-uitstoot vergeleken met de Euro VI-variant. Want we moeten nog wachten tot 2030 voordat 70% van de nieuwe verkochte bussen van Mercedes-Benz ook volledig emissie vrij zijn, verwacht Daimler Buses. Dus voorlopig heeft diesel nog lange tijd de toekomst. Vooral omdat Euro VI heel milieuvriendelijk is én goedkoop.

Mobiliteit

Een andere ontwikkeling die Daimler Buses in Milaan zal laten zien is dat zij niet alleen maar voertuigfabrikant is, maar ook een aanbieder van mobiliteit als een service. De reis-app Moovel zal daarom volgend jaar verder uitgebreid worden in Europa, kondigt Michael Kuhn van Moovel aan.

“We willen een diepe integratie met verschillende vormen van mobiliteit. Niet alleen maar reisinformatie, maar ook direct boeken.” Kuhn wil nog niet zeggen wanneer Moovel uitgerold wordt in Nederland. Maar bevestigt dat Amsterdam een logische eerste stap zou zijn in Nederland. Moovel biedt diensten als openbaar vervoer, taxi, huurauto (car2go) en bike-sharing (fietsverhuur).

Bus Depot Management

Tijdens de presentatie in Mannheim werd ook nogde vervoerder in de stad Utrecht aangehaald als voorbeeld van Bus Depot Management. Daar rijdt Qbuzz met 138 Citaro’s.

“Met Bus Depot Management ondersteunen wij de vervoerder in het onderhoud van de bussen”, licht Idzenga toe. “De technologische ontwikkelingen gaan erg hard. Je hebt goed opgeleid personeel nodig voor het onderhoud van het wagenpark. Dat kunnen wij leveren.” [partner mercedes]

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Mercedes-Benz zet in op Euro VI en extra capaciteit bij stadsbussen”

Peter|27.05.15|12:19

De bus mag flexibel, goedkoop en schoon zijn, maar hij is ook erg oncomfortabel door het steeds geringere aantal zitplaatsen. De gemiddelde stadsbus heeft tegenwoordig voor 75% staanplaatsen en je kunt een opleving van het product bus vergeten als dat zo blijft.

Paul Lamote|27.05.15|12:11

Dit soort bakbeesten zijn in het stadsvervoer erg onhandig en voor Nederland behalve voor een paar pendellijnen naar hogescholen/universiteiten sowieso veel te groot.

Wel hulde dat Mercedes niet mee gaat in de hype die elektrische bus heet en eerlijk erkent dat de techniek daarvoor nog helemaal niet klaar is. Alle proeven met elektrische bussen vreten subsidie en de meesten worden wegens technische problemen voortijdig afgeblazen.

Maurits Boogaard|04.05.15|22:13

Zo zo. Een tram op wielen! Ongelooflijk zeg! En die echte trams, wat zitten daar eigenlijk onder?