Concessie duurzaam busvervoer mag langer duren

Concessies voor elektrisch busvervoer mogen langer duren dan reguliere concessies. Dat laat staatssecretaris Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer weten. Is de duur van ‘gewone’ concessies acht tot tien jaar, die voor elektrisch vervoer mogen twaalf tot vijftien jaar duren. Dat is gebleken uit overleg van Mansveld met het directoraat-generaal Mobiliteit en Transport van de Europese Commissie.

Volgens Mansveld is in het huidige tempo zo’n 35 procent van het Nederlandse busvervoer in 2025 kosteneffectief groen, ofwel zonder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. In de in 2012 afgesloten Green Deal Zero Emissie Openbaar Busvervoer tussen het ministerie van Infrastuctuur en Milieu en Economische Zaken staat echter dat het gehele OV tegen die tijd groen moet zijn.

Struikelblok in het realiseren van de doelen is de huidige concessieduur van acht tot tien jaar. Dit dekt de investeringen die nodig zijn voor elektrisch busvervoer onvoldoende. Een verlengde concessie zou dit vergemakkelijken. Dit mag dus van de Europese Commissie, mits de overheid duidelijk maakt dat dit alleen geldt voor investeringen in innovatieve infrastructuur en als dit bij de uitvraag van de concessie duidelijk is gemaakt.

Investeringsfonds

De overheid wil dat de totale kosten van zero emissie-busvervoer concurrerend worden met conventionele dieselbussen. Daarvoor investeren lokale overheden,vervoersautoriteiten, openbaar vervoerbedrijven en de industrie in pilots, opschaal- en leerprogramma’s. Een van de opties is een speciaal investeringsfonds.

Om emissievrij openbaar vervoer een succes te maken, is het zaak dat alle partners samenwerken, staat in de evaluatie van het innovatieprogramma “Pilotpojecten openbaar vervoer per bus” van het ministerie dat in de periode 2008-2014 is uitgevoerd.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.