Stabilisatiesysteem Volvo voorkomt lichamelijke klachten buschauffeurs

Lichamelijke klachten aan armen, schouders en rug zijn problemen die regelmatig voorkomen bij personen in een zittend beroep zoals buschauffeurs in het openbaar vervoer. Het nieuwe stabilisatiesysteem VDS van Volvo kan dit in de toekomst flink gaan verminderen, hoopt het bedrijf. “Er is al veel interesse vanuit vakbonden”, vertelt Mats Nilsson. Nilsson werkte bij Volvo Trucks, waar het VDS systeem al eerder goed werkte en besloot dit systeem om te bouwen zodat het geschikt is voor voor bussen.

Hoewel Volvo eerst van plan is om coaches uit te rusten met dit systeem en stadsbussen nog niet, verwacht Hans Arntzen van Volvo dat het niet heel lang zal duren voordat dit systeem ook in de OV-bussen geplaatst zal worden. Volvo presenteerde het VDS systeem op Busworld in Kortrijk vorige week.

Nieuwe werknemers

De Zweedse busfabrikant ziet de effecten van het stabilisatiesysteem zo positief in dat het zelfs effecten kan hebben voor de beroepsgroep. “Nu zijn buschauffeurs vaak mannen”, aldus Nilsson. “Vrouwen doen het niet omdat het sturen zo zwaar is. Bovendien is dat ook de reden dat buschauffeurs vaak maar voor een beperkte hoeveelheid jaren hun beroep kunnen uitoefenen.”

Volvo verwacht dit te gaan veranderen met het nieuwe VDS-systeem. Uit het onderzoek van het European Agency for Safety and Health at Work bleek dat 54 procent van alle vrouwelijke chauffeurs van zware voertuigen fysiek last ondervonden van hun werk en 37 procent van alle mannelijke chauffeurs. “Sturen is met behulp van dit systeem veel lichter. Je zou zelfs bijna met één vinger kunnen sturen”, demonstreert Nilsson.

Busworld Kortrijk

Naast het VDS systeem profileerde Volvo zich ook met een behoorlijke hoeveelheid elektrische bussen. Deze elektrische bussen van Volvo kenmerken zich door het stille rijden. Die elektrische bussen rijden al in de Zweedse stad Göteborg.

Deze bussen rijden met 80 procent minder energieconsumptie dan dieselbussen en rijden bijna volledig zonder uitstoot. “Het is natuurlijk nooit helemaal emissievrij, want de elektriciteit moet ook opgewekt worden”, geeft Arntzen toe. “Maar het is veel schoner dan de oude dieselbussen.”

Snel opladen

Volvo richt zich vooral op bussen die in de stad gebruikt kunnen worden en hun bussen kunnen daarom op een volle batterijcapaciteit minder ver rijden dan enkele elektrische bussen van de concurrenten die ook Busworld te vinden zijn. Elektrische bussen die honderd tot 200 kilometer kunnen rijden op een volle capaciteit, zijn op Busworld eerder regel dan uitzondering. Maar voor een stadsroute is zo veel capaciteit niet nodig, is de mening van Volvo. Snel opladen is effectiever.

De elektrische bussen van Volvo zijn gemaakt om twintig kilometer te rijden per 6 minuten opladen. “We willen bussen maken die mensen vervoeren”, legt Arntzen uit. “Daarom hebben we de bus niet vol gestopt met batterijen, want dat gaat ten koste van de hoeveelheid personen in de bus.”

Arntzen Volvo VDSVolvo electric

Inge Jacobs

Onderwerpen: ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.