Reizigers, passagiers, bus

Jongeren met autisme leren gebruikmaken van OV

De Leo Kannerschool in Oegstgeest gaat jongeren met een Autisme Spectrum Stoornis leren om deel te nemen aan het reguliere OV in het OV4U-project. Vervoerder Arriva helpt deze school daarbij door de Voor Elkaar Pas aan te bieden en mee te helpen met de praktijklessen. “Dit is een win-winsituatie voor de leerlingen, hun ouders en de gemeentes”, aldus Guus de Wolf, de onderwijscöordinator bij de Leo Kannerschool. 

Door jongeren met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) te leren hoe ze deel kunnen nemen aan het reguliere OV, hoeven ze namelijk niet langer gebruik te maken van leerlingenvervoer. Dit vervoer is relatief duur voor gemeentes. Bovendien ervoer de school dat veel leerlingen best met het reguliere OV wilden reizen, maar dat ze daar geen ervaring mee hadden. ASS is de verzamelnaam voor verschillende vormen van autisme.

Arriva

De jongeren krijgen vijf theorielessen en één praktijkles, waarbij de leerlingen met elkaar naar de bus lopen en in de bus stappen. Er is nog wel een docent bij deze praktijkles aanwezig, maar die houdt zich op de achtergrond. Arriva ondersteunt de school bij de praktijklessen, door een speciaal vervoerbewijs aan te bieden. Tijdens deze praktijkles leren de jongeren onder andere om in- en uit te checken en overstappen, maar ook om de buschauffeur om hulp te vragen als dat nodig is.

Arriva werkt hiervoor samen met diverse gemeentes en verschillende partners, zoals GoOV, MEE en Samen Reizen met. “Deze samenwerkingen zijn opgestart om deze doelgroep zelfstandig met het openbaar vervoer te leren reizen”, aldus een woordvoer van Arriva. “Wij hebben hiervoor een speciaal reisproduct, namelijk de Voor Elkaar Pas. De Voor Elkaar Pas biedt een maatwerk abonnement op basis van reisafstand en reisfrequentie. De kosten per leerling zijn direct verbonden aan het feitelijke gebruik.”

Buschauffeur

Er is op het moment nog geen speciale rol weggelegd voor de buschauffeur en hij hoeft zich ook niet anders tegen deze leerlingen te gedragen.”Het doel is om de leerlingen met het reguliere openbaar vervoer te laten reizen”, aldus de woordvoerder van Arriva. De chauffeur krijgt bovendien niet van tevoren te horen dat er autistische leerlingen met zijn bus gaan meerijden, al worden de chauffeurs er wel van op de hoogte gesteld met welke lijnen de leerlingen reizen.

Arriva is momenteel ook niet van plan cursussen aan te bieden aan het chauffeurs die rijden op lijnen waarop deze autistische jongeren kunnen instappen. De vervoerder wil samen met de gemeente en de de school de afweging of het nodig is om extra cursussen in te plannen. De Wolf ziet er echter wel voordelen in om de chauffeurs in de toekomst toch iets meer bij het project betrokken worden. “Het kan best handig zijn dat de chauffeur achtergrondkennis heeft als er ooit iets gebeurt. En chauffeurs moeten ook leren om aan onze leerlingen heel expliciet hun hulp aan te bieden als ze denken dat dat nodig is.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.