Mercedes-Benz levert twaalf Citaro NGT-bussen aan Augsburg

Busbouwer Mercedes-Benz heeft vorige week twaalf extra Citaro NGT-bussen geleverd aan de Duitse stad Augsburg. De bussen zijn geleverd aan Augsburger Stadtwerke, de busvervoerder in deze Duitse stad. Deze Citaro NGT (Natural Gas Technology) rijdt volledig op aardgas en is daarom beduidend milieuvriendelijker dan een dieselbus. 

Vervoerder Augsburger Stadtwerke heeft sinds een jaar een busvloot van 89 voertuigen, die allemaal rijden op aardgas. Het is daarmee de eerste Duitse stad waarin bijna alle lijnbussen CO2-neutraal rijden. “We hebben de meest milieuvriendelijke busvloot in een grote Duitse stad”, aldus burgemeester Kurt Gribl van Augsburg.

Innovatie

De bussen van Mercedes-Benz zullen nog niet onmiddellijk in Augsburg gaan rijden, omdat de vervoerder wil dat er enkele technologische innovaties in de bus worden geplaatst. De Augsburger Stadtwerke gaat bijvoorbeeld beeldschermen in de bussen plaatsen, waarop actuele reisinformatie wordt getoond. Tevens komt er een lichtsignaal boven elke deur dat aangeeft of die betreffende deur zal openen bij de volgende halte.

Deze twaalf bussen van Mercedes-Benz verschillen enigszins van de eerdere Citaro’s die in december 2015 in Augsburg zijn gaan rijden, omdat in deze bussen meer plaats is voor rolstoelen en kinderwagens. Volgens Walter Casazza, directeur van Augsburger Stadtwerke, voldoet de vervoerder daarmee aan de vraag naar meer vloerruimte en bovendien speelt de vervoerder in op de demografische ontwikkelingen. De vervoerder heeft hiermee als doel om het gemak van de reizigers verder te vergroten.

Aardgas

Vanwege het gebruik van aardgas is de bus milieuvriendelijker dan dieselbussen. De Euro 6-standaard wordt gehaald ook zonder uitlaatgas-nabehandelingstechnologie en zonder dat een filter nodig is. Daarmee voldoet de bus standaard aan emissiewetgeving die de uitstoot van koolstofdioxide en stikstofoxiden moet beperken. Ook kan de bus op veredeld biogas rijden, wat de bus vrijwel klimaatneutraal maakt.

De aardgastanks liggen bovenop het dak van de bus om zoveel mogelijk ruimte over te houden voor passagiers. “Het feit dat Augsburger Stadtwerke voor de Mercedes-Benz Citaro NGT heeft gekozen, bevestigt dat wij door moeten gaan met het ontwikkelen van alternatieven voor klassieke dieselbussen en die alternatieven moeten aanbieden in een praktische vorm”, zo zegt Hartmut Schick, topman bij Daimler. “De generatie aardgas-motoren die in deze bussen is gebruikt, is nu de meest compacte in zijn klasse. Bovendien rijdt de bus heel stil, wat heel voordelig is in de stad.

Lees ook: Mercedes-Benz presenteert Citaro NGT op Busworld in Kortrijk

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Mercedes-Benz levert twaalf Citaro NGT-bussen aan Augsburg”

Antoine Berben|08.03.16|15:08

Volgens mij is deze keuze vooral ingegeven door het feit dat MAN – nota bene zelf in Augsburg gevestigd – op dit moment geen soortgelijke bus biedt terwijl deze bus van Mercedes-Benz al jaren bestaat en prima functioneert.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.