Den Bosch voert in fases elf elektrische bussen in

De gemeente Den Bosch wil in 2018 elf elektrische bussen door de stad laten rijden. De invoering van deze elf bussen moet gefaseerd gebeuren. Daarom zijn dinsdagochtend de eerste vier elektrische bussen gaan rijden, waarvan er drie door middel van een pantograaf geladen worden en één via inductie. Hier moeten de komende twee jaar nog zeven elektrische bussen bijkomen.

Op de transferiumhalte Pettelaarpark in Den Bosch gaven de wethouder van Verkeer en Vervoer Jos van Son en de directeur Techniek van Arriva Nederland het startsein voor deze gefaseerde invoering. De vier elektrische bussen gaan rijden op de twee buslijnen, namelijk de Transferiumlijnen 70 en 80. De stad wil in fases meer elektrische bussen invoeren, zodat er uiteindelijk in 2018 minimaal 10 bussen in de dienstregeling rijden

Eelektrische bussen

De bus die op Transferiumlijn 80 gaat rijden, wordt draadloos bijgeladen met behulp van inductie. Voor de bushalte zit daarvoor een laadstation in de weg. ’s Nachts laadt de bus in de remise van Arriva, zodat de bus elke ochtend geheel opgeladen is. De bussen op Transferiumlijn 70 worden bij de halte De Vliert opgeladen met een pantograaf. Dit gebeurt tijdens het in- en uitstappen van de reizigers. Zo kan de bus de hele dag blijven rijden. Ook deze bus wordt ’s nachts opgeladen bij de remise.

Het zijn niet de eerste elektrische bussen die door de binnenstad rijden. Al sinds 2009 testen de gemeente Den Bosch, Arriva en de provincie Noord-Brabant elektrisch busvervoer, maar tot nog toe waren dit kleine, schone en stille busjes door de binnenstad van de Brabantse hoofdstad rijden. Deze bussen worden ’s nachts geladen en kunnen hierop de hele dag rijden. De drie partijen gebruiken de ervaringen die ze hebben opgedaan met deze bussen om de komende jaren minimaal 10 bussen succesvol in de dienstregeling op te nemen.

Duurzaamheid

Vervoerder Arriva zegt de omslag naar zero-emissie van groot belang te vinden. “Als organisatie willen we steeds duurzamer te werk gaan”, aldus Ietze van der Meer. “We staan aan de vooravond van een uitdagende transitie binnen het openbaar vervoer. Daarom zijn we nu onder andere druk bezig met zero emissie-busvervoer. In ’s Hertogenbosch hebben we de afgelopen jaren door een intensieve samenwerking met de provincie Noord-Brabant en de gemeente ’s Hertogenbosch al vele stappen met elkaar gemaakt op dit gebied en de komende jaren zetten we dit voort.”

Ook wethouder Van Son benadrukte hoe belangrijk elektrisch vervoer was voor de leefbaarheid en duurzaamheid van een stad. De gemeente wil de stad namelijk schoner, duurzamer en meer leefbaar maken. De bussen worden dan ook als eerste ingezet voor vervoer van en naar de binnenstad van ‘s Hertogenbosch. De gemeente werkt tevens door gebruik van lokale wind- en zonne-energie aan een slim elektriciteitsnet.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

2 reacties op “Den Bosch voert in fases elf elektrische bussen in”

Antoine Berben|17.05.16|15:02

Goede ontwikkeling, hopelijk worden er positieve ervaringen mee behaald.

Kai Luijten|31.05.16|11:48

Waarom Testen….. ze bestaan al en kunnen 300 km rijden op 1 dag.
kijk maar eens op http://www.ebusco.eu .

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.