Drie provincies en MRDH willen meer waterstofbussen

De provincies Groningen, Zuid-Holland, Noord-Brabant en de vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag( MRDH) hebben dinsdag een intentieverklaring getekend voor de uitbreiding van het aantal waterstofbussen in hun provincie. Zij deden dit op de Ten-T dagen in Rotterdam. De provincies hopen met deze handtekening een volgende stap te zetten in de verduurzaming van het OV

Volgens de betrokken partijen spelen waterstofbussen een belangrijke rol in het verwezenlijken van duurzaam busvervoer, met name in gebieden buiten de stad. De intentieverklaring wordt gesteund door het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu, omdat het een invulling is van het bestuursakkoord om vanaf 2026 alleen nog gebruik te maken van zero emissie-bussen in het OV.

Financiële ondersteuning

De drie provincies en de vervoersautoriteit MRDH vragen voor deze opschaling financiële ondersteuning aan de Europese Unie. De Europese Unie ziet waterstof als een zeer geschikte brandstof om het busvervoer duurzamer te maken en heeft daarvoor enkele miljoenen euro’s beschikbaar. Hiermee wil Europa financiële ondersteuning bieden voor 100 bussen.

Dit geld wordt geboden door een publiek-private samenwerking, genaamd de Fuel Cell Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU). Het publiek-private samenwerkingsverband verwacht dat de aanschafkosten voor de bussen en de kosten voor waterstof en de benodigde infrastructuur dalen wanneer het aantal waterstofbussen wordt uitgebreid. Door actief in te zetten op die uitbreiding moet een belangrijk obstakel weggenomen worden in de verdere marktontwikkeling van deze schone bussen.

FCH-JU

Volgens deze FCH-JU kunnen voertuigen op waterstof een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van de energie, het transportsysteem en het milieu in Europa. Waterstofcellen kunnen namelijk de uitstoot van CO2 terugdringen, de afhankelijkheid van koolwaterstoffen verminderen en uiteindelijk zelfs meewerken aan meer economische groei en meer werkgelegenheid.

Overigens werd vorige week nog een waterstofbus gepresenteerd aan vervoerder Syntus die in juli gaat rijden en deze bus was mede gefinancierd door de provincie Gelderland. Verder bestelde de Rotterdamse vervoerder RET in februari twee waterstofbussen en heeft ook Qbuzz onlangs twee waterstofbussen gekocht bij busbouwer Van Hool.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Drie provincies en MRDH willen meer waterstofbussen”

Lex Boersma|02.07.16|13:40

Toch wel. snelladen dus. de componenten zijn beschikbaar.

Voor de prijs van één waterstofbus kan je drie elektrische intercitybussen of twee HOV gelede bussen bouwen of twee regionale dieseltreinen naar accutrein laten ombouwen.

Over de gebruikskosten:
Batterij 15 ct/kWh (lease 6 ct, stroomprijs 7 ct/kwh en 80-90% rendement), diesel 25 ct/kWh (obv €1/l) en waterstof 30 ct/ kWh (obv €5/kg).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.