Concessiegebied Almere

Vier vervoerders in de race voor busconcessie Almere

De vervoerders Connexion, Arriva, EBS en Syntus dingen mee naar de nieuwe busconcessie in de gemeente Almere. Deze vier vervoerders hebben hiervoor vrijdag hun offerte ingediend bij de gemeente. De nieuwe busconcessie in Almere gaat op 10 december 2017 in en geeft de nieuwe vervoerder het recht om tien jaar lang het busvervoer in Almere en verbindingen tussen Almere en Amsterdam en tussen Almere en ’t Gooi te verzorgen tot 2027.

Momenteel wordt het busvervoer in de regio Almere nog verzorgd door Connexxion. De gemeente zal eind september bepalen welke van de vier uiteindelijk de concessie mag gaan verzorgen.

Gunningscriteria

De gemeente Almere zet met name in op een goed werkend Bus Rapid Transit-systeem, tevreden reizigers en de vergroening van het busvervoer. Bij het BRT-systeem gaat het overigens voornamelijk om een systeem dat zowel efficiënt als effectief is. Het vervoer moet gericht worden op de grootste groep (potentiële) reizigers, er moeten grote bussen ingezet worden waar het moet en juist kleine bussen waar dat slimmer is en de bussen moeten rijden op hoge snelheid en korte halteertijden hanteren.

Ook is sociale veiligheid een basisvoorwaarde voor het openbaar vervoer, waarbij het beleid is gericht op het voorkomen én verminderen van het aantal incidenten in en rond het openbaar vervoer voor reizigers en personeel enerzijds en het verbeteren van het veiligheidsgevoel anderzijds. Het gaat hierbij om maatwerk, dat per gebied, lijn of tijdstip kan verschillen.

Vergroening

In het bestek worden vervoerders aangemoedigd om zo veel mogelijk met elektrische bussen te gaan rijden. Daarvoor kan de nieuwe concessiehouder na de gunning een investeringsbijdrage aanvragen voor de aanschaf en plaatsing van de laadinfrastructuur. Het gaat hierbij om een maximale bijdrage van €2.000.000.

De gemeente van Almere heeft de ambitie om het openbaar busvervoer te vergroenen en denkt dat deze concessieperiode voor het R-net verbrandingsmotoren nog de beste keuze zijn. Groen gas kan zorgen voor extra verduurzaming. Stadsbussen kunnen volledig elektrisch of hybride rijden. De vergroening van het busvervoer is overigens in dit geval een ‘aanvullend gunningscriterium’. De inschrijvingen worden eerst beoordeeld op het BRT-systeem en de tevreden reizigers.

Problemen vervoer

De laatste paar maanden was er veel te doen rondom het busvervoer in Almere. Door problemen met de sociale veiligheid, stopte Connexxion met het verzorgen van enkele lijnen in de Kruidenwijk. Ook legden chauffeurs het werk neer om de gemeente te bewegen meer te investeren in sociale veiligheid. In het huidige bestek is daarom opgenomen dat sociale veiligheid erg van belang is. De gemeente wil dat er niet langer wordt betaald met contant geld en wil extra investeringen in aanvullend personeel voor veiligheid en in camera’s.

Tevens werd er door de gemeente een kort geding aangespannen tegen de huidige vervoerder Connexxion over de personeelsopgave. Tijdens de voorbereiding voor de aanbesteding wilde de gemeente een lijst van het volledige personeelsbestand van Connexxion, omdat een eventuele nieuwe vervoerder het personeel van de huidige vervoerder moet overnemen. Connexxion zette op die lijst ook alle monteurs, die de vervoerder eerder had aangenomen vanwege de gedateerdheid van de bussen waarmee nu gereden wordt in Almere. De rechter oordeelde later dat deze monteurs niet op die lijst gezet mochten worden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.