Arriva, bus, VDL

Minder buslijnen in OV Limburg, maar wel sneller en frequenter

Arriva gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling in Limburg snellere verbindingen en hogere frequenties realiseren, maar ook enkele vaste lijnen opheffen en die vervangen voor maatwerk. De provincie en Arriva willen op deze manier lege bussen voorkomen op plekken waar weinig vraag is en verwachten tegelijkertijd reizigersgroei te kunnen realiseren. Daarvoor zetten ze in op meer en snellere verbindingen tussen drukke bestemmingen en goede reiscombinaties van bus en trein. “Tijdwinst is vaak te halen door trein en bus te combineren in één reis”, aldus directeur Anne Hettinga van Arriva.

De nieuwe dienstregeling in Limburg gaat in op 11 december van dit jaar onder de naam Limburgnet. Dan neemt Arriva de dienst over van de huidige vervoerder Veolia. Op dat moment zijn alle busdiensten en vrijwel alle treindiensten in Limburg van Arriva. Omdat Arriva lijnen wil strekken, zullen sommige reizigers verder moeten lopen naar hun halte. De verwachting van Arriva is echter dat de betere betrouwbaarheid en snelheid van de verbindingen opwegen tegen de langere first of last mile.

Mobiliteitsoplossingen

De Limburgse gedeputeerde voor openbaar vervoer, Patrick van der Broeck, benadrukt dat Arriva niet minder diensten gaat leveren in de kleine kernen hoewel er buslijnen zullen verdwijnen. “We gaan het daar anders doen”, aldus de gedeputeerde. “Met kleine busjes passagiers naar de grotere knooppunten van trein en bus brengen bijvoorbeeld. ’s Avonds en in de weekenden kunnen mensen vervoer bestellen, tegen de gebruikelijke tarieven. We willen als provincie Limburg af van lege bussen. Die kosten geld en zijn onnodig vervuilend.”

Volgens de gedeputeerde zullen er op de drukke lijnen vaker bussen gaan rijden en rijden er meer treinen in de spits. Op die manier behoudt 95 procent van de reizigers zijn huidige treinen en bussen en merkt daarbij bovendien vaak een verbetering op. Voor de resterende vijf procent is naar andere oplossingen gezocht. Van der Broeck: “Ik denk dat we met deze dienstregeling meer mensen in het OV krijgen en daar is het Limburgnet voor ontwerpen.”

Innovaties

De wens van vervoerder Arriva is van plan om flink te investeren in het OV de komende tijd. Die investeringen kunnen gerealiseerd worden door de hogere omzet die Arriva verwacht te krijgen door de verwachte reizigersgroei. In het eerste jaar wordt al een groei van 5 procent verwacht.

Bovendien wil Arriva rekening houden met de veranderingen in Limburg op demografisch en economisch gebied en de komst van nieuwe technologische mogelijkheden. “Daar wordt blijvend op ingespeeld”, aldus de vervoerder. De vervoerder investeert nu al fors in energiezuinig materieel. Aan het einde van dit jaar worden al elektrische bussen ingezet in Venlo en in Maastricht en vanaf 2026 moeten alle bussen elektrisch zijn. De treinen zijn dat al vanaf 2021.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Minder buslijnen in OV Limburg, maar wel sneller en frequenter”

Frans Koster|07.10.16|11:31

Afwachten maar en kijken hoe de zaken er voorstaan na een maandje draaien. Jammer dat de nieuwe uitvoering van bus en trein niet getoond wordt. Ik vind ze echt heel mooi!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.