Elektrische bus van U-OV voor buslijn 1

Buslijn 1 in Utrecht wordt in 2017 volledig elektrisch

Met de aankoop van 10 elektrische bussen heeft Qbuzz de eerste stap gezet om in 2017 stadsbuslijn 1 in Utrecht volledig elektrisch te kunnen uitvoeren. Die bussen zijn gezamenlijk aangeschaft door vervoerder Qbuzz, de gemeente Utrecht en de provincie. Directeur Michel van den Munckhof van Qbuzz, gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht en wethouder Lot van Hooijdonk van de gemeente hebben woensdag de eerste van de tien nieuwe elektrische bussen voor U-OV lijn 1 gepresenteerd.

Deze bussen moeten de huidige tien dieselbussen op deze lijn gaan vervangen in het voorjaar van 2017. Volgens U-OV levert dit jaarlijks een besparing op van 900.000 kilogram CO2-uitstoot. De drie partijen investeren samen vier miljoen euro in deze nieuwe bussen, die zijn geleverd door Ebusco.

Ambitie

Met deze nieuwe bussen hoopt U-OV de busvloot verder te vergroenen. Momenteel rijden er al drie elektrische midibussen op lijn 2. Gedeputeerde mobiliteit Verbeek–Nijhof: “Onze ambities voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht zijn hoog. We staan voor een goed, duurzaam en betaalbaar openbaar vervoer. Daar hoort meer elektrisch vervoer bij. Met de komst van deze 100 procent elektrische bussen is dat ons gelukt en daar ben ik ontzettend trots op.”

De bussen worden in het voorjaar van 2017 voor het eerst ingezet en met de ingang van de zomerdienstregeling zal de lijn volledig energieneutraal worden gereden. Van deze buslijn maken jaarlijks ruim één miljoen reizigers gebruik en de bussen rijden door Hoograven, het stationsgebied, het Utrechtse centrum en Overvecht. “De aanschaf van tien elektrische 12 meter bussen voor lijn 1 is een logische vervolgstap in het verduurzamen van onze vloot”, aldus Michel van de Munckhof, de concessiedirecteur van Qbuzz. “We zijn hier bijzonder trots op. Hiermee verhogen we de kwaliteit van het openbaar vervoer, dat ook voor reizigers schoner en stiller wordt.”

Reversed pantograaf

De bussen worden geladen door een ‘reversed pantograaf’, een stroomafnemer die uit de laadpaal neerdaalt op de bus. Dit gebeurt op eindpunt Vechtsebanen. Door dit te doen hoeft er niet op elke bus apart een pantograaf geplaatst te worden. Voor de energievoorziening wordt 100 procent Nederlandse windenergie gebruikt. “Wethouder verkeer en vervoer, Lot van Hooijdonk: “Dit zijn echt de bussen van de toekomst. Met deze techniek combineren we het collectief reizen met onze energieopgave. Ik ben er trots op dat we in Utrecht als eerste met deze bussen gaan rijden.”

De batterij die wordt gebruik in de bus kan naast laden ook ontladen. In de avonduren, als er een piek is in de stroomafname op het energienet, worden de bussen gebruikt om er stroom uit te halen. Dit leidt ertoe dat er minder stroom nodig is vanuit het publieke net. Dit is uniek in Nederland en past binnen de Utrechtse ambitie op het gebied van slim laden en de energietransitie om het stroomnet te ontlasten door lokale opslag in voertuigen en afname op piekmomenten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Buslijn 1 in Utrecht wordt in 2017 volledig elektrisch”

David Bosch|19.10.16|07:03

Wethouder verkeer en vervoer, Lot van Hooijdonk: “Dit zijn echt de bussen van de toekomst. Met deze techniek combineren we het collectief reizen met onze energieopgave. Ik ben er trots op dat we in Utrecht als eerste met deze bussen gaan rijden.”

Helaas klopt dit niet. In december 2016 gaat Arriva met eenzelfde systeem in Limburg rijden. …..

En wat een kaptitaal vernietiging in Utrecht. Ultra schone dieselbussen van amper 3 jaar (!) worden nu afgevoerd. Datzelfde bij de tram.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.