Volvo 7900 Electric Bus

Volvo levert vier volledige elektrische bussen in Luxemburg

De Luxemburgse vervoerder Sales-Lentz heeft onlangs vier volledig elektrische Volvo 7900 Electric aangeschaft. Deze bussen moeten in het tweede kwartaal van 2017 werkelijk gaan rijden in het openbaar vervoer in de stad Differdange. Daarmee hoopt de stad het openbaar busvervoer hier verder te vergroenen.

Sales-Lentz is een van de grootste vervoerders in Luxemburg en heeft al eerder geïnvesteerd in alternatieve aandrijftechnologieën. De vervoerder was de eerste die al in 2009 enkele Volvo Hybrids kocht en heeft momenteel 24 Volvo Hybrids en 12 Volvo Electric Hybrids in de busvloot opgenomen.

Elektrisch vervoer

De vervoerder heeft deze volledig elektrische bussen aangeschaft om het vervoer in te stad te vergroenen. “De aanschaf van deze bussen past bij de ambitie van de stad Differdange om een duurzame verandering in het OV door te voeren en de kwaliteit van leven voor de inwoners te verbeteren. Verandering is de voorloper van vooruitgang”, aldus de managing directeur van Sales-Lentz, Wolfgang Schroeder.

Het gaat hier om vier 12-meter bussen waarin ruimte is voor 85 passagiers. De elektrische bussen van Volvo worden geladen via opportunity charging, waarbij ze snel worden opgeladen op de eindhaltes. De energieconsumptie daalt bovendien ongeveer met 80 procent in vergelijking met een dieselbus. De bussen zijn verkocht als een ‘turn-key solution’. Volvo is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de bussen en dus de batterij tegen een vast maandelijks bedrag.

Groene samenleving

Voor Volvo is het bijdragen aan een groene samenleving ook erg belangrijk. “Elektrische bussystemen vormen een kosteneffectieve oplossing voor steden om de overlast van slechte luchtkwaliteit en geluidsoverlast op te lossen”, aldus Håkan Agnevall, directeur bij Volvo Buses. “Bovendien bieden emissie-vrije en stille bussen nieuwe mogelijkheden voor stedelijke planning.

Volvo is momenteel bezig om samen met andere busfabrikanten en ontwikkelaars van infrastructuur te werken aan een open interface tussen elektrische bussen en de laadinfrastructuur. Dit betreft een standaard voor het contact tussen verschillende elektrische bussen en laadinfrastructuur. Een dergelijke open interface moet een snellere en betere introductie van elektrisch vervoer in Europese steden in de hand werken.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.