Concessie Amstelland-Meerlanden

Vier inschrijvers concessie Amstelland-Meerlanden

Vervoerders Qbuzz, Arriva, EBS en de huidige vervoerder Connexxion hebben een offerte ingediend voor de concessie Amstelland-Meerlanden, tussen december 2017 en december 2027. Over ruim een maand, op 15 december, maakt de Stadsregio Amsterdam bekend wie de concessie gegund krijgt. De concessie kan met maximaal 5 jaar verlengd worden. 

Het gaat hier om het busvervoer in de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn met daarin het busvervoer op en rondom luchthaven Schiphol en enkele uitlopers naar onder meer Amsterdam en Haarlem. Voor deze concessie is vanaf 2018 jaarlijks 37,3 miljoen euro beschikbaar. Dit bedrag is inclusief een bijdrage van de provincie Noord-Holland. Schiphol geeft nog een bijdrage van 4,6 miljoen euro voor de kosten van het JAS-abonnement en de exploitatiekosten van Schiphol Sternet.

Elektrisch vervoer

De nieuwe concessiehouder moet vanaf de start van de concessie onmiddellijk op Schiphol met elektrische bussen gaan rijden. Daarvoor heeft elke vervoerder een transitieplan moeten maken, waarin hij aangaf of en op welke wijze hij zero emissie-vervoer gaat invoeren op de andere lijnen. Aan de realisatie van dit plan is een boete gekoppeld, mits de vervoerder zich hier niet aan houdt.

Het bestek stelt tevens dat de nieuwe concessiehouder moet meewerken aan een eventuele elektrificatie van de voormalige Zuidtangent als de Stadsregio en provincie Noord-Holland hiertoe besluiten, ook als de vervoerder dit niet zo in zijn transitieplan heeft opgenomen. Het is mogelijk dat de concessie met maximaal 5 jaar wordt verlengd, om het op die manier gemakkelijker te maken om tijdens de looptijd van deze concessie deels over te gaan naar zero emissie vervoer.

Uithoornlijn

Deze concessie betreft alleen het OV per bus. Wel wil de Stadsregio de vernieuwde Amstelveenlijn doortrekken naar het centrum van Uithoorn: de zogenoemde Uithoornlijn. Daarover wordt nu nog gesproken door de betrokken overheden. De gemeenteraad van Uithoorn heeft al besloten dat de Uithoornlijn inderdaad haalbaar, maakbaar en wenselijk is.

De Uithoornlijn vervangt dan de directe busverbindingen uit Uithoorn naar Amstelveen en Amsterdam, met uitzondering van een busverbinding tussen Zijdelwaard en Amstelveen centrum. In het bestek is opgenomen dat de concessiehouder in Amsterdam met trams over deze Uithoornlijn gaat rijden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.