Tribus levert 25 buurtbussen aan Arriva

Gepubliceerd op 27-01-2017 om 11:57

Voor de concessies in Friesland en Limburg levert Tribus in totaal 25 buurtbussen aan vervoerder Arriva. Vier van deze buurtbusjes rijden sinds kort in Friesland en zeventien worden er ingezet in Limburg. De laatste twee van deze busjes worden momenteel gebouwd en zullen ook worden ingezet in de Limburgse concessie. De bussen zijn ingericht dat ze zowel kunnen worden ingezet voor buurtbusvervoer als voor regulier openbaar vervoer. 

De vier bussen in Friesland worden elk op een andere lijn ingezet. Deze zijn verdeeld over het zuidoosten van de provincie. Bij elke zitplaats is een USB-aansluiting aangebracht waarmee mobiele apparaten kunnen worden opgeladen. In de voertuigen is tevens Wifi aanwezig en de matrixborden zijn op afstand te bedienen.

De bussen die in Friesland rijden zijn niet rolstoeltoegankelijk; die in Limburg wel. Die laatste groep voertuigen is uitgerust met het TriflexAIR-systeem van Tribus: een combinatie van een vloer met geïntegreerde rolstoelvastzetsystemen en lichtgewicht stoelen.

Dashcam en alarmknop

De matrixborden aan zowel de voorzijde als de trottoirzijde dragen aan die brede inzetbaarheid bij. Voor de communicatie wordt het door Arriva en Prodata ontwikkelde systeem Albatros gebruikt. Dat omvat een voertuigvolgsysteem, een voorbereiding voor de OV-chipkaart en verkeerslichtbeïnvloeding.

De bussen zijn verder voorzien van een gesloten camerasysteem (cctv), met camera’s bij de instap en in de passagiersruimte, evenals een dashcam. Er is een alarmknop aan boord die een open audiovisuele verbinding met de centrale tot stand brengt, en tot slot hebben de bussen een kortverkeerverbinding, waarmee chauffeurs onderling kunnen communiceren. Sjoerd van der Woude van Tribus licht toe: “De Albatros-boordcomputer registreert alle data en communiceert met de centrale. Het is eigenlijk in alles een OV-bus, maar dan een kleinere uitvoering.”

Lijndiensten

De bussen worden gevarieerd gebruikt in Limburg. Elf voertuigen worden gebruikt voor lijndiensten. Daarvan laat Arriva er zelf zes rijden, terwijl de andere vijf zijn verkocht aan taxibedrijven en vervoersbedrijven die in opdracht van Arriva rijden. Zo verzorgt Kupers Touringcars verschillende lijndiensten namens Arriva. De andere acht rijden of gaan rijden als buurtbus en worden bestuurd door vrijwilligers.

Aan de voertuigen ligt Mercedes-Benz Sprinter 314 diesel ten grondslag. “Daar is de keuze in goed overleg op gevallen. Voor deze toepassing is dit het meest geschikte voertuig, dat bovendien aan alle minimale vereisten voldoet.” Inmiddels zijn ze een maand in gebruik, tot tevredenheid van de betrokken partijen, vertelt Van der Woude. “En die tevredenheid is er over alle aspecten: de busjes zelf, de inrichting, de service van Mercedes-Benz en van Tribus, en meer. Als zich in de praktijk al problemen voordoen, dan worden die gewoon opgelost.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.