Volvo 7900 Electric Bus

OppCharge laadstation voor Volvo-bussen in Göteburg ingehuldigd

Gepubliceerd op 21-04-2017 om 11:19

Steeds meer vervoerders en steden kiezen ervoor om elektrische bussen in te zetten in het OV. Maar het is momenteel nog niet zo dat elektrische bussen van verschillende fabrikanten zomaar opgeladen worden bij alle laadstations. Daarvoor is de OppCharge interface ontwikkeld, de standaard die ervoor zorgt dat elektrische bussen en laadstations voor bussen van verschillende makers toch met elkaar kunnen werken. Onlangs hebben Volvo Bus en Heliox een laadstation dat is gebaseerd op OppCharge in de Zweedse stad Göteburg ingehuldigd. 

OppCharge is een standaard, waarmee de introductie van elektrische bussen gemakkelijker gemaakt wordt. Als de bussen en laadstations van verschillende fabrikanten allemaal worden uitgerust met dezelfde standaard hebben zowel steden als de betreffende vervoerders namelijk meer keuze. Bovendien hoeven de vervoerders na afloop van de concessie niet te vrezen dat de laadpalen – die na 10 jaar nog niet afgeschreven hoeven te zijn – niet meer werken als de nieuwe vervoerder kiest voor een een andere busfabrikant.

Göteburg

Het is het eerste laadstation van Heliox in Zweden dat is gebaseerd op OppCharge, maar het twintigste laadstation van Heliox in Scandinavië. De installatie van het station in Göteburg was een gedeeld project tussen Volvo Bus en Heliox, met als doel om samen te werken voor de ontwikkeling en commercialisering van elektrische bussen en elektrisch hybride bussen, die zijn uitgerust met systemen voor opportunity charging en daarbij een open standaard gebruiken. Met het nieuwe laadstation in de Zweedse stad, demonstreert Volvo dat zijn elektrische bussen compatibel zijn met verschillende laadstations.

Volvo heeft die interoperabiliteit van OppCharge enkele maanden terug ook al gedemonstreerd in Luxemburg. “Met OppCharge kunnen steden er zeker van zijn dat elektrische bussen en de laadinfrastructuur van verschillende constructeurs compatibel met elkaar zijn. Er is dus geen risico dat een vervoerder vast zit aan een bepaalde constructeur”, aldus Jessica Sandström, Senior Vice President City Mobility bij Volvo Bus. “Dit zorgt voor de juiste voorwaarden voor een versnelde omslag naar elektrische bussystemen in steden over de hele wereld.”

OppCharge

In Zweden is het niet het eerste laadstation dat werkt via Oppcharge, want vorig jaar werd ook al een laadstation van ABB geplaatst dat is gebaseerd op deze interface. OppCharge wordt momenteel geïmplementeerd als de gemeenschappelijke interface voor elektrische bussen en laadstations in 12 landen. Onder andere Ebusco, Iveco, Solaris en Volvo gebruiken dit systeem voor hun bussen en ABB, Heliox en Siemens voor hun laadstations.

De OppCharge interface betekent dat de laadinfrastructuur open is voor alle potentiële gebruikers. Die gebruikers kunnen toegang krijgen tot de technische beschrijving van de laadinfrastructuur en het communicatieprotocol. Zo kunnen andere elektrische bussen, maar bijvoorbeeld ook elektrische trucks, gebruikmaken van een laadpaal die in eerste instantie is gebouwd om elektrische bussen van Volvo op te laden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.