‘Groengasbus goede oplossing voor transitie zero emissie’

Een CNG-bus op groengas is een betaalbaar en milieuvriendelijk alternatief voor dieselbussen in de aanloop naar de transitie richting een OV-sector waarin louter zero emissie-bussen rijden. Een groengasbus is namelijk nauwelijks duurder dan een dieselbus, maar bereikt wel een flinke vermindering in de uitstoot van schadelijke stoffen. Dit blijkt uit een analyse van PitPoint en MAN.

De twee partijen hebben informatie gedeeld over de kosten van een CNG-bus en de kostendrivers van een tankstation voor CNG. Op basis van een analyse concludeerden zij dat deze bussen qua TCO prima kunnen concurreren met conventionele dieselbussen. “Op een manier die niet duurder is, kun je grote besparingen op het gebied van uitstoot realiseren”, aldus Tillo Smets, manager bus improvement bij MAN.

Transitie

Omdat de groengasbussen meteen kunnen worden ingezet, zijn zij volgens PitPoint een goede oplossing in de aanloop naar het jaartal 2025. Vanaf dat moment moeten alle nieuwe bussen volledig zero emissie zijn. Daarom beraden veel vervoerders zich nu al op de inzet van elektrische bussen. Batterij-elektrische bussen lijken door de meeste vervoerders te zijn uitgekozen als de bussen van de toekomst en op verschillende plaatsen in Nederland rijden zelfs al enkele elektrische OV-voertuigen.

Problematisch blijft echter de hoge aanschafprijs van een elektrische bus. Hoewel concessieverleners van busvervoerders verlangen dat zij al een begin maken met de transitie richting zero emissie, stellen zij niet of nauwelijks extra geld beschikbaar voor deze bussen. Daardoor vallen vervoerders nu terug op oplossingen waarbij zij enkele volledig elektrische bussen kopen en verder alleen dieselbussen. Smets: “Eigenlijk zou de politiek meer geld beschikbaar moeten stellen om de transitie naar zero emissie te versnellen.”

CNG-bussen

PitPoint en MAN zien groengasbussen als een goede tussenstap in de richting naar volledig elektrisch. Vervoerders krijgen namelijk in een aanbesteding wel punten voor deze bussen omdat ze beter zijn voor het milieu dan dieselbussen, maar de vervoerders worden niet geconfronteerd met de hoge kosten voor elektrisch vervoer. “Hiermee geven bedrijven op een economisch verantwoorde wijze invulling aan het zogenoemde zero emissie bestuursakkoord”, aldus Smets.

De TCO van groengasbussen kan om twee redenen concurreren met die van een dieselbus. Ten eerste is de restwaarde van de bussen aantrekkelijker geworden, omdat onder meer in Zuid- en Oost-Europa de vraag naar Nederlandse CNG-bussen toeneemt. Verder is gebleken dat de onderhoudskosten van een gasbus minder hoog uitvallen dan vaak wordt gedacht, namelijk tussen de 0 en 10 procent hoger dan bij diesel. Eerder werd dit nog geschat op 30 procent. “De betrouwbaarheid van de motor is veel groter dan gedacht”, verklaart Smets. “Er is minder sprake van uitval of revisie.”

Uitstroom

CNG-bussen op groengas zijn nu ook een betere keuze, vanwege de nieuwe opbouw van de gasstations van Pitpoint. Die zijn tegenwoordig modulair van opbouw en volgen de uitstroom van de busvloot gefaseerd. “Dit biedt een oplossing voor de lock-in op groengas-bussen op het toekomstige moment dat zero-emissiekosten competitief zijn”, legt Jan Theo Hoefakker uit. Hij is managing director Public Transport bij PitPoint. “Er hoeft immers geen desinvestering plaats te vinden op zowel de bussen als het CNG-station. Beide kunnen uitstromen uit de eerste concessie en gezamenlijk weer instromen in een andere concessie.”

PitPoint raadt vervoerders dan ook aan om gasbussen te overwegen, wanneer zij zich inschrijven op aanstaande concessie. Smets: “Ook ten opzichte van elektrische bussen biedt de groengas-variant vooralsnog een belangrijk voordeel. Op sommige buslijnen is een actieradius van 600 tot 650 kilometer nodig. Dan heb je niet veel aan een bus met een actieradius van 80 kilometer.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.