Breng Flex-taxi’s geladen met remenergie van Arnhemse trolleybus

In Arnhem kunnen elektrische auto’s voortaan rijden op de stroom die wordt opgewekt uit de remenergie van trolleybussen. Afremmende bussen leveren namelijk stroom terug aan de bovenleiding, die wordt opgeslagen in accu’s in de openbare ruimte. Door een laadpunt voor elektrische auto’s te integreren in de mast van een trolleybusleiding, kunnen de taxi’s van Breng Flex hier voortaan bijladen. 

Het gaat hier volgens de gemeente Arnhem om een Europese primeur. Arnhem is één van de meest duurzame steden op het gebied van OV in Nederland doordat hier 40 elektrische trolleybussen rijden. Die worden opgeladen via de bovenleiding, waarvoor in de stad circa 4000 masten zijn geplaatst. Via het laadpunt in de mast, kan de stroom die wordt opgewekt wanneer een bus remt, voortaan gebruikt worden om auto’s op te laden.

Energiebesparingen

De gemeente Arnhem en de provincie zijn voorstander van dit gebruik van de masten. Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk en wethouder Geert Ritsema openden het eerste laadpunt voor elektrische auto’s in winkelcentrum Schuytgraaf. “De schoonste vorm van energie, is de energie die je bespaart”, aldus de wethouder. “Door deze remenergie te gebruiken, besparen we energie. De regio Arnhem-Nijmegen heeft al het schoonste openbaar vervoer van Nederland. Met deze unieke laadpaal gooien we daar nog een flinke schep bovenop.”

Gedeputeerde Van Dijk vult aan: “Het is bovendien een innovatieve laadpaal die, als onderdeel van een bestaand fijnmazig netwerk, gebruik maakt van hergebruikte accu’s. Een mooi voorbeeld van slimme duurzaamheid, dat bijdraagt aan energieneutrale mobiliteit.” De gemeente wil dat de infrastructuur voor de trolleybussen breed gebruikt wordt en die functioneren ook al als palen voor bewegwijzering en straatverlichting.

Breng Flex

In eerste instantie zal dit laadpunt uitsluitend gebruikt worden door de auto’s van Breng Flex. Dit is een nieuwe vervoersdienst van Hermes-dochter Breng in de regio Arnhem Nijmegen. Reizigers kunnen via een app of per telefoon een zitplaats reserveren in een voertuig en dat voertuig rijdt dan van halte naar halte. Een deel van de vloot van Breng Flex rijdt elektrisch en die auto’s kunnen tussen de ritten door ‘bijtanken’.

Het is de bedoeling dat er nog meer laadpunten bijkomen. Er staan in Arnhem dus enkele duizenden masten voor de bovenleiding, waarvan een groot deel in nabijheid van parkeerplaatsen. De gemeente Arnhem noemt de potentie voor het laden van elektrische auto’s met de remenergie van trolleybussen fors. De gemeente laat verder weten dat de proef met interesse wordt gevolgd door andere steden in Nederland en het buitenland. Er is onder andere concrete interesse voor het terugleveren van remenergie van bussen en trams bij diverse steden in de deelstaat NordRhein-Westfalen en bij de Zwitserse steden Luzern en Zürich.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.