Eerste 15-meter Setra-streekbussen geleverd voor concessie Utrecht

Vervoerder Syntus kan de komende weken de grotere 15-meter bussen gaan inzetten op de drukke spitslijnen in de concessie Provincie Utrecht. De eerste tien stuks van deze langere bussen zijn daarvoor deze week aan de nieuwe vervoerder in de streekconcessie geleverd. In totaal krijgt Syntus er 28. Dit betekent ook dat Syntus niet langer gebruik hoeft te maken van het oudere materieel, dat ingezet moest worden als tijdelijke oplossing vanwege de korte implementatietijd.

De 15-meterbussen zullen worden ingezet op de drukke spitslijnen, maar op de andere lijnen zullen de komende weken ook nog 45 nieuwe 12-meterbussen in. Die vullen de andere 101 nieuwe bussen aan, die al rijden sinds de ingang van de concessie in december vorig jaar. Ook daar betekent deze nalevering dat het oude busmaterieel uit het straatbeeld kan verdwijnen.

Kenmerken

Wanneer alle extra bussen zijn geleverd, rijden er in totaal 173 Setra LE business-bussen in de concessie Utrecht. Dit is voor Daimler Buses | EvoBus Nederland de grootste levering van deze voertuigen op de Nederlandse bussenmarkt. De Setra-streekbussen zijn uitgerust met WiFi, USB-aansluitingen, oplaadpunten voor mobiele apparaten en flink wat opbergruimte, met bagageruimte boven de stoelen. Er is ruimte voor 106 passagiers in de lange spitsbussen. “De komende weken gaan alle oude bussen verdwijnen en met deze moderne bussen krijgt de reiziger wat hij verdient”, aldus Syntus-directeur Cees Anker.

Het verouderde materieel moest in deze concessie tijdelijk worden ingezet, omdat Syntus pas heel laat zekerheid kreeg over de definitieve gunning van de concessie. “We hadden ons een andere start voorgesteld”, geeft de Utrechtse gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof toe. “Maar alle partijen hebben een mooie bijdrage geleverd en we hebben elkaar door de tijdsdruk in de concessie goed leren kennen. Ik kijk heel erg uit naar het vervolg van de concessie.”

Klachten

Syntus-directeur Anker erkent dat de concessie turbulent van start ging, maar stelt dat er veel wel goed is gegaan. “Het geven van de instructies kon niet tijdig plaatsvinden en natuurlijk heb je dan soms incidenten. Mar een compliment aan onze rijdende collega’s is op zijn plaats, want er is veel wel soepel verlopen.” Verder benadrukt hij dat Syntus veel stappen heeft gezet om de punctualiteit te verbeteren en de klachten aan te pakken. Het aantal klachten is daardoor fors verminderd.

Verbeek-Nijhof noemt de nieuwe Setra-bussen van Syntus goed nieuws voor de reiziger. “Het is een belangrijke stap op weg naar verdere verbetering van het openbaar vervoer. Maar daarmee zijn we er nog niet. Ook de dienstregeling voor 2018 moet ervoor zorgen dat onze reizigers met het bijpassende gevoel in de nieuwe Syntus bussen kunnen reizen.”

De Setra-bussen rijden nog op Euro 6, maar de vloot van Syntus wordt aan het einde van dit jaar aangevuld met twee elektrische 12-meterbussen en in juli gaat er al een buurtbus op elektriciteit rijden in de regio Utrecht. Dit zal de eerste elektrische buurtbus van Nederland zijn.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.