Bus rijdt op mierenzuur met innovatief systeem TU Eindhoven

Een systeem van de TU Eindhoven maakt het mogelijk om op mierenzuur te rijden, foto: TU/e, Bart van Overbeeke
Foto: TU/e, Bart van Overbeeke

Team FAST, een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), heeft deze maand het eerste systeem ter wereld gepresenteerd waarmee een bus op mierenzuur kan rijden. Hun zelfgebouwde systeem zit in een kleine trailer waarin mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit, gekoppeld aan een elektrische bus. Voordelen van het gebruik van mierenzuur zijn dat het duurzaam, CO2-neutraal, veilig en vloeibaar is.

De energiedrager Hydrozine bestaat voor 99 procent uit mierenzuur aangevuld met een middel dat de prestaties bevordert. Bijzonder is dat Team FAST, bestaande uit 35 studenten, zelf deze tot nu toe onbekende brandstof heeft ontwikkeld. Begin 2016 presenteerden ze een eerste schaalmodel dat de werking illustreerde. Na twintig maanden hard werken is nu een 42.000 keer krachtiger systeem klaar met een vermogen van 25kW.

Trailer

In de door het team gebouwde trailer wordt Hydrozine gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken. Daarmee wordt de stadsbus van VDL aangedreven. Het team noemt de trailer een ‘range extender’, kortweg REX, omdat de trailer als losstaand onderdeel het bestaande bereik van de bus vergroot. Het team is nog bezig met de laatste tests, eind dit jaar moet de bus daadwerkelijk rijden.

(Tekst loopt door onder foto)

foto: TU/e, Bart van OverbeekeHet eerste tankstation om Hydrozine mee te tanken. Foto: Bart van Overbeeke

Hydrozine is volgens de TU/e een goedkoop en veilig alternatief om waterstof in te vervoeren, waar normaal gesproken grote tanks en hoge druk voor nodig is. De CO2 die ontstaat bij de splitsing wordt ook gebruikt bij de productie ervan, waardoor er netto geen CO2 ontstaat. Hydrozine heeft een vier keer zo hoge energiedichtheid als een accu en omdat hydrozine vloeibaar is zijn slechts kleine aanpassingen aan de huidige infrastructuur van tankstations nodig.

Onthulling

Tijdens het evenement dat op 6 juli op het VDMA-terrein in Eindhoven plaatsvond, onthulde Team FAST het design van hun unieke systeem en presenteerden ze de behaalde resultaten van het afgelopen jaar. Ook blikten ze vooruit op wat deze resultaten zullen betekenen voor de toekomst en presenteerden ze het eerste tankstation dat Hydrozine zal gaan tanken.

De studenten van team FAST hebben de ambitie om een uniek mobiliteitsconcept introduceren dat kan worden geïmplementeerd in de huidige infrastructuur.

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “Bus rijdt op mierenzuur met innovatief systeem TU Eindhoven”

Peter H. Smit|01.08.17|16:03

Wat is het verband tussen hydrozine en het mierenzuur uit de titel?
Hoe wordt het hydrozine verkregen – is dat klimaat-neutraal? Kan dat in een gebouw zoals een busgarage of is er explosie gevaar en moet het buiten de stad?
Is het apparaat om van hydrozine via waterstof elektriciteit te maken zwaar? Is het apparaat brandveilig? Sommige touringcars hebben van die bagagehokken achterop de bus zitten. Zou het daarin passen? Kunnen de elektrische bussen van Eindhoven zo’n hok achterop dragen?

Jasper Jansen|28.07.17|13:23

Nu nog een betere versie er van maken zodat we niet met z’n achterlijk ding achter de bus de weg op hoeven.

Willem Dam|27.07.17|16:22

Interessant systeem, klinkt behoorlijk veiliger en efficienter dan de huidige waterstofomzettingen. Hopelijk hebben ze wel patent aangevraagd!