Londen lanceert transportstrategie: in 2050 volledig emissievrij

De Britse hoofdstad Londen moet in 2050 een volledig emissieloos transportnetwerk hebben. Dat heeft de burgemeester van de stad, Sadiq Khan, onlangs aangekondigd. Met een nieuwe versie van de Transport Strategy wil hij onder meer het groene-bussennetwerk uitbreiden, een giftigheidstax introduceren en een vloot van taxi’s met lage-uitstoot uitrollen.

Het smog-probleem in Londen is groot, maar het lange termijn-plan moet ervoor zorgen dat meer mensen gaan lopen, fietsen of het OV gaan gebruiken. Nu doet 64 procent in Londen dat, maar in 2041 zou het 80 procent moeten zijn.

Groene vervoersmiddelen

Om dat te stimuleren wil Londen het fietspadnetwerk zodanig uitbreiden dat in 2041 70 procent van de Londenaren op minder dan 400 meter van hun huis aansluiting heeft op een veilig, hoogwaardig fietsnetwerk. Hiermee zou het dagelijkse aantal autoritjes met drie miljoen moeten verminderen, terwijl het aantal bewoners in diezelfde periode naar verwachting zal stijgen van 8,7 miljoen tot 10,5 miljoen.

Naast het aantrekkelijker maken van groene vervoersmiddelen, wil Londen het autobezit terugdringen door parkeergelegenheden in nieuwe wijken te beperken. Wie dan toch een auto wil, wordt aangemoedigd over te stappen op elektrisch. Parkeerplaatsen worden voorzien van aansluitingen waar eigenaars van elektrische auto’s hun wagen kunnen opladen. De meest vervuilende vervoersmiddelen krijgen daarnaast te maken met een giftigheidsbelasting.

Gezondheid stadsbewoners

“We moeten het niet-gebruiken van je auto de betaalbaarste, veiligste en makkelijkste optie maken”, zei Khan bij de lancering van het plan. “Dat is niet alleen essentieel om om te kunnen gaan met verkeersverstoppingen, maar cruciaal om giftige luchtvervuiling te verminderen en de gezondheid van alle stadsbewoners te verbeteren.” Voor de uitvoering van het plan is al 2,1 miljard pond toegewezen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.