‘Ervaring e-bussen gebruiken voor aanschaf 142 nieuwe bussen’

Gepubliceerd op 07-09-2017 om 15:49

Met tien elektrische bussen gaat vervoerder Qbuzz buslijn 1 door de Utrechtse binnenstad emissieloos rijden. Daarmee wordt het vervoer op deze lijn alvast duurzamer én de vervoerder gebruikt de kennis en ervaring die hiermee wordt opgedaan bij de opschaling naar meer zero emissie-bussen. Volgend jaar wordt een besluit genomen over de koop van 142 extra elektrische bussen.

De provincie neemt medio 2018 het besluit, omdat dan een deel van de vloot van U-OV aan vervanging toe is. De eerste bussen moeten in 2019 gaan instromen. Dat zorgt voor een flinke sprong vooruit in de ambitie om het openbaar vervoer in Utrecht duurzaam en schoon uit te voeren.

Voor deze tien nieuwe elektrische bussen is vorig jaar door de gemeente, de provincie en de vervoerder al 4 miljoen euro geïnvesteerd. “We moeten nu in gesprek met alle partijen over de laadplekken, de betrouwbaarheid van de bussen en natuurlijk de financiën”, vertelt gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof. “Dit bepaalt of we die andere bussen gaan aanschaffen.”

Uitdagingen

Het is de bedoeling om uiterlijk in 2028 al het stedelijk en regionaal OV in Utrecht emissieloos uit te voeren. De vervoerder moet daarvoor echter het hoofd bieden aan enkele uitdagingen. “Elektrische bussen zijn minder efficiënt dan dieselbussen en ze zijn nu nog twee keer zo duur”, aldus concessiedirecteur Michel van den Munckhof. Daarbij is wel de verwachting dat er bespaard wordt op onderhoud en brandstofkosten.

De Utrechtse gedeputeerde verwacht daarbij wel een positieve ontwikkeling, omdat er meer elektrische bussen worden gekocht. In Nederland rijden al op verschillende plekken elektrische bussen of gaan binnenkort pilots van start. “We gaan naar het kantelpunt, waarbij steeds meer bussen van de lopende band rollen”, zegt Verbeek.

Vervanging dieselbus

Omdat er al een flink aantal bussen rijdt op andere plekken – waaronder enkele tientallen in Eindhoven – zijn elektrische bussen niet meer uniek. Volgens de concessiedirecteur is de inzet van de bussen echter wel belangrijk, want elke elektrische bus vervangt één op één een dieselbus. Er zijn dus geen extra bussen in de dienstregeling opgenomen om de gaten op te vullen, die worden gecreëerd door het laden van bussen.

“We bekijken nu of dat model houdbaar is”, stelt de concessiedirecteur, die erkent dat het in het begin zal betekenen dat er ook nog wel een dieselbus op lijn 1 zal rijden. “We starten met een hybride model. Maar we gaan het komende jaar leren van het rijden met deze bussen; energieverbruik, batterij-optimalisatie, seizoensinvloeden en meer. Dit brengt ons kennis en ervaring om te kunnen opschalen.

Laadmethode

Ook de laadmethode in Utrecht is in Nederland nieuw. “We passen een andere manier van laden toe; één waarvan wij geloven dat dit uiteindelijk de definitieve manier wordt”, vertelt Van den Munckhof. De bussen worden ’s nachts opgeladen, maar worden ook overdag bijgeladen bij twee laadpalen aan de Vechtse Banen. De laadinfrastructuur is hier dusdanig ingericht dat de pantograaf vanuit de laadpaal naar beneden komt en de bussen worden in enkele minuten snel bijgeladen. “We maken daarvoor gebruik van de ruimte die er toch is in de dienstregeling.”

Van den Munckhof vertelt dat de batterij eigenlijk iets groter is dan absoluut nodig. Overigens is het wel degelijk nodig dat de bussen tussendoor bijgeladen worden, vult manager Wagenpark Han van der Wal aan. “In de ochtendspits worden er wat laadmomenten gemist, omdat de bus dan constant rijdt. De overcapaciteit is nodig om de drukke spitsmomenten op te vangen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “‘Ervaring e-bussen gebruiken voor aanschaf 142 nieuwe bussen’”

Peter H. Smit|12.09.17|14:30

Had Utrecht dit niet van Eindhoven of Luxemburg kunnen leren? Moet elke vervoerder nou eerst hybride en dan vol-elektrisch, eerst zelfde dienstregeling met diesel in de winter (want dan zakt de capaciteit van de accu) en dan winterdienstregeling met wat meer materieel + personeel en bus-op-bijlader als chauffeur moet pauzeren? Kan Utrecht niet direct aan de aanhangertjes met mierenzuur uit Eindhoven?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.