Mercedes-Benz Citaro Hybrid debuteert in Emmen

De eerste Mercedes-Benz Citaro Hybrid-bussen maken nu hun debuut in de Drentse stad Emmen. Sinds kort rijdt vervoerder Qbuzz hier met vier hybride stadsbussen. Deze hybride variant van de populaire stadsbus wordt door Daimler gepresenteerd tijdens de komende editie van Busworld in Kortrijk.

Nu is hybride techniek niet nieuw in de sector, maar het is wel de eerste keer dat Daimler een bus aanbiedt die, in dit geval deels, op elektriciteit kan rijden. In 2018 belooft de vervoerder ook een volledig elektrische bus, maar het bedrijf benadrukt het belang van deze variant. “Dit is geen tussenstap naar een volledig geëlektrificeerde bus”, legt topman Gustav Tuschen van Daimler uit. Alle huidige Citaro-modellen kunnen worden ingericht als hybride, net als de meeste andere lijnbussen.

Brandstofbesparing

De Duitse busbouwer belooft een brandstofbesparing van circa 8,5 procent in vergelijking met een traditionele bus die op Euro 6 rijdt. In vergelijking met een bus op Euro 5, loopt die besparing op tot 20 procent. Niet louter de dieselbussen zijn te koop als een hybride variant, maar ook de Citaro NGT-bussen die rijden op aardgas. “De Citaro NGT Hybrid is bijna klimaatneutraal”, vertelt Tuschen.

Overigens wordt met deze hybride minder brandstof bespaard dan bereikt kan worden met een volledig hybride voertuig. In zo’n geval kan de besparing oplopen tot wel 20 procent. “We willen niet altijd elektrisch rijden, maar een optimaal punt bereiken waarmee we de meeste efficiëntie bereiken”, verklaart topman Hartmutt Schick die keuze. Daimler gelooft dat in de toekomst ook nog een rol blijft weggelegd voor Euro 6. “Daar moeten we mee jongleren”, aldus Schick.

Schoner vervoer

Voor de stadsdienst in Emmen zijn deze bussen een manier om het OV in de noordelijke stad schoner en duurzamer te maken. Wethouder René van der Weide: “Ongeveer 7 procent van de CO2-uitstoot in de gemeente Emmen komt van het verkeer. Met de inzet van hybride bussen kunnen we dit percentage verlagen en dat draagt bij aan onze doelstelling om Emmen energiezuinig te maken.” Voordelig aan deze bussen is verder dat er geen uitgebreide infrastructuur aangelegd hoeft te worden.

Hybride bussen zijn voorzien van een elektromotor en een verbrandingsmotor, waardoor ze kunnen rijden op elektriciteit en op hybride. Wanneer de bus in vaart mindert, fungeert de elektrische motor als een generator. De remenergie wordt omgezet in elektriciteit. Dit wordt opgeslagen en gebruikt om op te rijden, zodat er minder diesel verbruikt wordt.

Stadsdienst

De energie wordt opgeslagen in zogenaamde supercaps, die gemakkelijk kunnen schakelen tussen het opladen en ontladen. Dit gebeurt in een stadsdienst heel regelmatig, omdat een bus hier vaak moet remmen en weer moet gas geven. Deze supercaps zijn volledig gevuld als een bus vanaf een snelheid van 50 kilometer per uur volledig stopt.

Daimler belooft bovendien een beproefde techniek. De elektrische motor van de hybride is namelijk ook al standaard onderdeel van de nieuwe Mercedes-Benz S-Class en andere onderdelen zijn al gebruikt in de trucks van Mercedes. Momenteel is het nog niet mogelijk om de lange CapaCity-bussen uit te rusten met deze techniek, omdat er in het voertuig er te weinig ruimte beschikbaar is.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.