Hermes-directeur: regionale overheden remmen uitrol Breng flex

Vervoerder Hermes wil het flexibele bussysteem Breng flex graag op grotere schaal uitrollen, maar de gemeentes Nijmegen en Arnhem en de provincie Gelderland hebben een voorstel van Hermes voor uitbreiding voorlopig afgewezen. De vervoerder wilde de frequentie van de reguliere lijnbussen in de avonduren en delen van het weekend verlagen, om de daardoor vrijkomende middelen in te zetten voor Breng flex in de omliggende dorpen. Het zal daarom dit jaar in ieder geval beperkt blijven tot de steden Arnhem en Nijmegen.

De vervoerder wilde alleen de frequentie van reguliere stadsbussen in de avonduren en op zaterdag- en zondagochtend iets verlagen. Het het geld dat hiermee vrij zou komen, kon Hermes aanwenden om Breng flex in de regio te financieren. “Wat ons betreft doen we het met dezelfde middelen, maar we zetten het beschikbare geld wel anders in”, aldus Hermes-directeur Juul van Hout. “Anders is het systeem onbetaalbaar.”

Transdev- collega Peter Krumm spreekt dit jaar over innovatie in een concessie op het OV Debat op 28 november. Hij zal spreken over de kansen voor innovatie en de uitdagingen waar de vervoerder tegenaan loopt.

Grotere uitrol

De concessieverlener en de gemeentes zeiden echter nee tegen het voorstel van de vervoerder. Dit tot teleurstelling van de vervoerder. “Bij de start hebben wij al bedacht dat we dit over een veel groter gebied moeten willen uitrollen”, vertelt Van Hout, die benadrukt dat Hermes van plan is om die verdere uitbreiding volgend jaar weer aan te kaarten. “We zijn ervan overtuigd dat dit een bijdrage levert aan een betere mobiliteit in de regio. We moeten steeds meer ook naar andere mobiliteitsoplossingen kijken.”

Van Hout stelt overigens dat de overheden hier niet tegen uitbreiding van Breng flex zijn. In tegendeel, ze hebben het huidige project in Arnhem-Roozendaal-Velp-Rheden en Nijmegen- Oosterhout-Wijchen en Berg en Dal vanwege het succes een jaar verlengd. Maar als Hermes Breng flex ook wil uitrollen in de omliggende dorpen, zou dat nu moeten bovenop de bestaande dienstregeling. “Maar het bedrag dat besteed wordt aan het OV staat in feite vast, dus dan is het systeem voor deze uitbreiding niet betaalbaar”, stelt Van Hout.

Lagere frequentie

In het voorstel van Hermes zouden de reguliere bussen in de rustige uren nog maar één keer per uur rijden in plaats van elk half uur. Maar de gemeentes willen in de stad dat er elk half uur een bus blijft rijden. Vanuit vervoersoogpunt is dat echter niet nodig, meent Van Hout. “We kunnen prima 2 busritten combineren tot 1 busrit. Ik kan je zeggen dat de bussen dan niet uitpuilen. Anders hadden we dit voorstel natuurlijk niet gedaan.”

Een flexibel vervoerssysteem, zou volgens Van Hout juist voordelig zijn voor de mobiliteit in de regio. “Er zijn veel mensen die vanuit hun dorp naar Nijmegen of Arnhem reizen. Zij hebben nu slechts één lijntje dat in de avond rijdt. Met Breng flex zouden zij veel meer reismogelijkheden kunnen hebben.”

Breng flex

Vorig jaar werd besloten om te starten met Breng flex, een flexibele busdienst die de traditionele lijnbus met vaste dienstregeling vervangt. De voertuigen zijn te bestellen via een app, waarna reizigers van halte naar halte gebracht worden. Het nieuwe initiatief krijgt nu gemiddeld een 8,2 van de reizigers en bovendien bestaat bijna 20 procent van de huidige gebruikers uit reizigers die eerst geen gebruik maakten van het openbaar vervoer.

Voor de start van Breng flex was ook geld nodig, maar dit kon Hermes bij elkaar krijgen door een herstructurering van het lijnennet in Nijmegen en Arnhem. Op dat moment waren er nog verschillende overlappende routes en lijnen die parallel aan elkaar liepen. Door dit op te lossen, kwamen voldoende middelen vrij om Breng flex te financieren. Dit is echter nu niet nogmaals mogelijk. Van Hout laat weten dat Hermes volgend jaar opnieuw zal voorstellen om Breng flex in een groter gebied uit te rollen en hoopt dat de regionale overheden dan een andere keuze maken.

Debatteer mee over de mogelijkheid om te innoveren in een OV-concessie. Bekijk hier de sprekers en het programma van het OV Debat // Aanbesteden, 28 november in de Jaarbeurs Utrecht. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

3 reacties op “Hermes-directeur: regionale overheden remmen uitrol Breng flex”

Andre Klomp|17.10.17|14:51

Breng-flex is een mooi systeem,er is echter ook een nadeel: De prijs:
Per rit 3,50. Voor iemand die dagelijks naar zijn werk of naar school moet betekent dit dus 7 euro per dag, +/- 150 euro per maand. Er zijn geen abonnementen (ook studentenOV kaart geldt niet).
Vervolgens zou na een jaar een evaluatie verschijnen en aan de hand daarvan zou er besloten worden of er uitgebreid zou worden. Dus even afwachten en niet schreeuwen voor je geslagen wordt.

Henk Rijndertse|17.10.17|15:06

Er wordt dus nu voor 1 persoon van Arnhem-zuid naar Rheden gereden voor € 3,50 per rit, dit kan niet haalbaar zijn. Afgezien van de milieuvervuiling. Die prijs gaat in de toekomst natuurlijk omhoog, of er worden passagiers gecombineerd waardoor de tijden weer onberekenbaar zijn. En let wel vervallen van de nu bestaande lijnen komen niet zomaar weer terug!

Paul Lamote|31.10.17|13:11

Het probleem is dat dit systeem alleen werkt als er bijna niemand gebruik van maakt. Omdat er afhankelijk van de afstand €4 tot €10 subsidie per reiziger nodig is wordt het bij grotere aantallen reizigers volslagen onbetaalbaar. Het lijkt er op dat de Connexxion-groep gewoon van een aantal zwakke lijnen af wil komen zonder in strijd te komen met de concessievoorwaarden. Goed dat Provincies op de rem trappen want Connexxion zal met iets moeten komen dat een meer reele financiele basis heeft.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.