‘Simulator mooie aanvulling op opleiding tot buschauffeur’

Opleidingen voor machinisten of trambestuurders werken al jarenlang met simulatoren, maar bij busopleiders is het nog ongebruikelijk. Rijopleider E & R Opleidingen overweegt een simulator aan te schaffen, ter aanvulling op de traditionele rijopleiding tot buschauffeur.

Enige tijd terug vertrokken enkele medewerkers van de rijschool met afgevaardigden van uitzendbureau Randstad Transport, vervoerder GVB en DHL Parcel naar België om daar enkele simulatoren onder de loep te nemen. “We willen de praktijkopleidingen niet vervangen, maar willen bekijken of een simulator inzetbaar is als aanvulling”, aldus Imre ten Pas van E&R-opleidingen.

Verkeersinzicht

“Met een simulator kun je het verkeersinzicht van een kandidaat nog beter inzichtelijk maken. Het is voor ons een nieuwe stap, maar we verwachten hier veel voordelen van.” Een ander positief effect van een simulator is de mogelijkheid om tegelijkertijd groepen op te leiden. Omdat de rijkandidaat bij een simulator niet werkelijk in een voertuig zit, kunnen meerdere mensen meekijken.

Dat is voordelig bij bijvoorbeeld een nascholing en als er meerdere groepen tegelijkertijd getraind worden. Verder vindt E & R Opleidingen het belangrijk om rekening te houden met ontwikkelingen zoals deze simulator, vanwege de huidige belasting van het milieu wanneer met dieselvoertuigen wordt gereden.

Reactietest

Het gebruik van een simulator bovenop de bestaande opleiding, zou bovendien voordelig uit kunnen pakken voor de werving van nieuwe buschauffeurs. Momenteel is er sprake van een dreigend tekort aan chauffeurs. Op dit moment moeten eventuele kandidaten altijd een reactietest goed volbrengen om de opleiding te mogen volgen. Maar die test is kostbaar en er wordt geen rekening gehouden met het verkeersinzicht van de kandidaat.

De testen meten hoe snel iemand reageert door ze de opdracht te geven om zo snel mogelijk knoppen en pedalen in te drukken, bijvoorbeeld wanneer ze een piepje horen. Als de kandidaat snel genoeg is, komt hij in aanmerking als buschauffeur. Een kandidaat met veel ervaring kan echter beter voorkomen dat er gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan. Ten Pas: “Met een simulator kun je realistische verkeerssituaties nabootsen.”

Simulatoren

In België kreeg de delegatie twee simulatoren te zien, namelijk een ‘kleine’ en een ‘grote.’ De kleine bestond uit een stoel, een scherm en een stuur; de tweede grotere simulator bevond zich in een volledig nagebouwde vrachtwagencabine. Met name de eerste simulator werd zeer positief ervaren. “Zelfs de stoel bewoog mee, je voelde het dus als je een stoepje raakt”, aldus Ten Pas.

Bovendien kan die simulator ook het zicht van bovenaf tonen. Zo kan de kandidaat zien wat er met het voertuig gebeurt in bepaalde situaties. “Dat kan heel verhelderend zijn – soms valt op die manier het kwartje”, stelt Ten Pas. “We kunnen ons dan in de opleiding echt op bepaalde zaken concentreren voor relatief lage kosten.”

De tweede simulator werd weliswaar mooier gevonden, maar de bezoekers hadden hier toch wat meer bezwaren bij. Ten Pas: “Bij testen in de cabine voelden veel mensen zich nogal snel misselijk. Bovendien is in de cabine geen ruimte voor meerdere mensen om mee te kijken.” Daarmee gaat een voordeel verloren dat de kleine simulator wel had.

Elektrische bussen

E & R laat weten serieus geïnteresseerd te zijn en verder te willen gaan met het traject, maar dat er nog zeker geen definitief besluit over de aanschaf is gemaakt. De opleider heeft de fabrikant gevraagd of er mogelijkheden zijn om de simulator in te stellen om buschauffeurs op te leiden voor elektrisch rijden. Dat is beduidend anders dan rijden met een dieselbus. “Die optie hebben we besproken met de fabrikant en ze zijn daarmee bezig”, vertelt Ten Pas.

Hij benadrukt dat er verder ook nog wel enkele stappen te zetten zijn, waaronder het overtuigen van betrokkenen dat het opleiden met een simulator een goede aanvulling is op de huidige opleiding tot beroepschauffeur. “Daarvoor moeten we elkaar dus vinden”, aldus Ten Pas. Hij ziet het wel als een goed teken dat stadsvervoerder GVB deelnam aan de reis naar België. “GVB lijkt er wel brood in te zien.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.