Vervoerregio Amsterdam beboet Connexxion voor 400.000 euro

Vervoerder Connexxion heeft een boete van 400.000 euro opgelegd gekregen van de Vervoerregio Amsterdam voor de prestaties in de concessie Amstelland-Meerlanden. Volgens de concessieverlener is er sinds het ingaan van de nieuwe concessie afgelopen december sprake van hogere rituitval, slechtere punctualiteit en foutieve reisinformatie. 

Naast deze boete heeft het bestuur de vervoerder opgedragen om uiterlijk 15 februari met een verbeterplan te komen. Dit plan moet uiterlijk op 1 maart worden uitgevoerd. Als de vervoerder er niet in slaagt zichzelf te verbeteren, waarschuwt de Vervoerregio dat het boetebedrag kan oplopen tot wel 2 miljoen euro.

Resultaten

De slechte prestaties van Connexxion zijn gebleken uit monitoringsresultaten van de concessieverlener in december en januari. De rituitval is met gemiddeld 3,8 procent beduidend hoger dan de norm van 0,5 procent. In heel 2017 was dat slechts 0,25 procent. Ook op dat moment voerde Connexxion het vervoer in deze concessie uit. Verder rijdt 14,1 procent van de bussen niet of met zeker 5 minuten te laat. De Vervoerregio laat bovendien weten dat reizigers nauwelijks profiteren van de voordelen van de nieuwe concessie.

Er ontbreken namelijk nog fors wat ondersteunende zaken die Connexxion in het bod heeft aangeboden. In geen van de 100 nieuwe voertuigen werkt de wifi en in een kwart van de gevallen werkt de reisinformatie ook onvoldoende. Verder zijn veel aangeboden servicepunten, kaartautomaten en knooppuntbegeleiding niet of beperkt ingevoerd. Er is nog geen palet aan aanvullende mobiliteitsdiensten met bijbehorende apps en dat was door de vervoerder wel aangeboden.

Verbeteringen

Volgens Litjens zijn in de eerste maand geen aanmerkelijke verbeteringen waargenomen. “Ook heeft Connexxion de verwachting over wat het wel en niet waarmaakt, niet goed en tijdig gedeeld”, vindt de wethouder. Daarom is nu besloten deze boete op te leggen. Vanwege de hoge omzet van deze concessie, circa 100 miljoen, noemt de Vervoerregio de hoogte van de boete ‘proportioneel’.

Bovendien wordt hiermee een signaal afgegeven aan Connexxion om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Het gaat nu nog om een gematigde boete, maar Litjens benadrukt in een brief aan de vervoerder dat extra boetes tot de mogelijkheden behoren. De vervoerder kan daarbij nog beboet worden voor andere zaken dan nu zijn benoemd. “Ook indien de afspraken wel worden nagekomen, kan het bestuur besluiten om boetes op te leggen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.