Mercedes-Benz, Citaro, elektrische bus, Stuttgart

Mercedes-Benz zet met Citaro eerste stap in volledig elektrisch busvervoer

Met de elektrisch aangedreven Mercedes-Benz Citaro wil Daimler Buses vanaf 2019 een rol gaan spelen in het elektrische busvervoer. De fabrikant is zeker niet de eerste met een elektrische bus, maar biedt naar eigen zeggen een betrouwbare bus met een bereik van zeker 150 kilometer. En dat bereik zal op termijn flink toenemen. In de toekomstvisie van Daimler Buses voor 2030 wordt tussentijds opladen van elektrische bussen namelijk verleden tijd. “Elektrische bussen kunnen dan wel 400 kilometer rijden “, aldus topman Gustav Tuschen. 

Verschillende andere busfabrikanten hebben in de afgelopen jaren al een elektrische bus op de markt gebracht. In Nederland rijden er zelfs al tientallen succesvol rond. Topman van Daimler Buses, Hartmut Schick, erkende later te zijn dan veel concurrenten en noemde het een bewuste keuze. “We hebben duidelijke prioriteiten gesteld: we brengen zo snel mogelijk een elektrische bus op de markt. Maar we wilden het niet vroegtijdig doen. Onze elektrische bus moet goed kunnen presteren.”

Bereik

De elektrische bus is 12 meter-bus en kan uitgerust worden met een maximale batterijcapaciteit van 243 kilowattuur. Dan is een bereik van 150 kilometer gegarandeerd, maar daarbij gaat het wel  om de prestaties bij extreme weersomstandigheden. In zo’n geval moet de bus flink gekoeld of juist verwarmd worden en dat heeft flinke invloeden op de batterijen in een elektrische bus. De verwachting is echter dat de bus in een gematigd klimaat zeker 200 kilometer moet kunnen halen met een volle accu.

“Bij ideale condities kan de Citaro wel 250 kilometer afleggen”, legt Tuschen uit, het hoofd van de afdeling Product Engineering. “Maar helaas is zo’n piek irrelevant. Vervoerders hebben namelijk betrouwbaarheid nodig, zowel in de zomer als in de winter en bovendien tijdens de spitsuren.” Op de middellange termijn zet Daimler Buses in op een bereik van 250 kilometer. “Dat is genoeg om meer dan 70 procent van alle dienstregelingen uit te kunnen voeren zonder tussendoor bij te laden.”

Ondanks die verbetering stelt Tuschen dat vervoerders niet hoeven te twijfelen aan de koop van een bus. Als vervoerders dit wensen, kunnen de batterijpakketten in de toekomst vervangen worden door krachtigere varianten. ‘Bus-tuning 2.0’, noemt hij dit. De elektrische bus moet in eerste instantie nog worden geladen aan de stekker; in de loop van 2019 wil Daimler ook laden via een pantograaf mogelijk maken.

Serieproductie

De bus gaat aan het einde van dit jaar in serieproductie en is dus vanaf 2019 aan te schaffen. Afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag zal de Duitse busfabrikant de productie gaan opvoeren. “Op dit moment verwachten wij dat in 2030 ongeveer driekwart van alle stedelijke bussen in Europa een alternatieve aandrijving heeft”, stelde Schick, die onthulde in 2019 met alle interessante concessies voor elektrische bussen te willen meedoen. Ook in Nederland wordt gesproken met vervoerders.

Er gaat dus een omslag plaatsvinden in de productie, al is Mercedes-Benz geenszins van plan om op te houden met de productie van dieselbussen of het verder ontwikkelen van deze voertuigen. Schick benadrukt dat de fabrikant al jarenlang bezig is om bussen met een verbrandingsmotor milieuvriendelijk te maken. “We kunnen niet stoppen met het beter maken van onze dieselbussen”, aldus de topman. “Er is nog steeds een groot deel van de wereld waar geen elektrische bussen rijden.”

Pakket

Verder verloopt de omslag naar elektrische bussen in Europa – waar de vraag naar elektrische bussen aan het toenemen is – op een gefaseerde manier. Het is namelijk onmogelijk om een dieselbus één op één te vervangen voor een elektrische variant. “Vervoerders moeten 365 dagen per jaar rekening houden met dienstregelingen, roosters van chauffeurs en bedrijfsstrategieën”, legde Tuschen uit. “Daarom is een abrupt einde van de verbrandingsmotor niet mogelijk.”

Mercedes-Benz wil een volledig systeem bieden aan de vervoerders die kiezen voor de elektrische Mercedes-Benz Citaro. Vervoerders kopen op die manier niet langer louter een bus, maar worden door de fabrikant ook ondersteund bij de omslag naar elektrische bussen. Dit is een dienst die momenteel veel fabrikanten van elektrische bussen aanbieden. Daimler Buses helpt de vervoerder met informatie over het energieverbruik, de benodigde capaciteit, de laadinfrastructuur en trainingen voor het personeel dat bezig is met de bus.

Electric Hybrid

Een paar maanden terug presenteerde Mercedes-Benz al de hybride variant van de Citaro, die in Emmen zijn primeur beleefde. Deze volledig elektrische bus is op veel gebieden vergelijkbaar, al is de bus wel flink zwaarder door de extra batterijpakketten. Door de distributie van het gewicht is het rijden met de volledige elektrische bus niet heel anders dan het rijden met de hybride bus.

Het zorgt echter wel voor iets minder ruimte in de bussen. De capaciteit in het voertuig is ongeveer 80 passagiers.  Bij de elektrische Citaro zijn er vier batterijpakketten achterin geplaatst en tot zes pakketten worden op het dak worden geplaatst. Als de vervoerder geen 243 kilowattuur nodig heeft, kunnen er minder pakketten op het dak worden geplaatst. Daimler Buses is bezig met de ontwikkeling van een gelede elektrische bus, maar wilde nog geen uitspraken doen over het moment dat die zou kunnen worden aangeschaft.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.