Concessie Parkshuttle onderhands gegund aan Connexxion

Connexxion mag tussen 2018 en 2033 de zelfrijdende Parkshuttle in Capelle aan den IJssel blijven exploiteren. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft de concessie onderhands gegund aan de vervoerder, die nu ook al verantwoordelijk is voor de Parkshuttle. Het is de bedoeling dat het zelfrijdende busje in 2020 de openbare weg op kan. 

Het Utrechtse 2getthere levert voor de nieuwe concessie zes nieuwe shuttlevoertuigen, die rijden tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en het kantorengebied Rivium in Capelle aan den IJssel. In de loop van concessie wordt het traject doorgetrokken naar een nieuwe halte van de Waterbus aan de Schaardijk, nabij de Van Brienenoordbrug. Daarvoor moet Connexxion een veiligheidsplan opstellen, waarop de MRDH zal toezien.

Regionale bereikbaarheid

Op dit moment reizen er dagelijks ongeveer 1100 reizigers met de Parkshuttle. De verwachting is dat dat aantal flink stijgt als de bus over twee jaar over het doorgetrokken traject kan rijden. “Na de verlenging van het traject in 2020 wordt Rivium een knooppunt van innovatief vervoer waar de Parkshuttle het Rotterdamse metronetwerk met de Waterbus verbindt”, aldus wethouder Dick van Sluis van Capelle aan den IJssel. “We verwachten dat door de nieuwe verbinding het aantal dagelijkse reizigers met de Parkshuttle met 20 procent zal toenemen.”

Bovendien vindt de MRDH het belangrijk om te werken aan autonoom vervoer. “Met deze concessie vergroot de MRDH de regionale bereikbaarheid”, vertelt Lennart Harpe, portefeuillehouder OV-ontwikkeling MRDH. “Het draagt bij aan de ambitie van de regio om internationaal een toonaangevend onderzoeks- en praktijkgebied te worden op het gebied van automatisch vervoer op de last mile.”

Concessie

In principe worden alle openbaar vervoersconcessies in Nederland openbaar aanbesteed, behalve de hoofdrailnetconcessie en het vervoer in de grote steden. MRDH verleende de concessies in Rotterdam en Den Haag vorig jaar onderhands aan RET en HTM. Op grond van wetgeving is het nu ook mogelijk om kleine OV-concessies, met een maximale jaaromzet van 1.000.000 euro of maximaal 300.000 kilometer per jaar, onderhands te gunnen.

Vorig jaar liet de MRDH weten de concessie het liefste onderhands te gunnen aan concessiehouder Connexxion. Wel was een openbare aanbesteding een terugvalscenario, als niet werd voldaan aan de eisen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.