FlixBus voegt in Duitsland treinvervoer toe aan het netwerk

Het Duitse Flixbus, dat ook in Nederland busverbindingen exploiteert, gaat per eind maart in Duitsland een treinverbinding verzorgen van Hamburg naar Keulen via Düsseldorf. “Bus en spoor vullen elkaar perfect aan”, vertelt André Schwämmlein, de algemeen directeur van FlixMobility.

Het is niet helemaal voor het eerst dat de aanbieder van langeafstandsbussen zich op de spoormarkt begeeft, want het bedrijf verzorgt sinds augustus de ticketverkoop voor de reizen met de LEO Express in Duitsland. De trein stopt op Keulen, Düsseldorf, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Münster West, Osnabrück, Hamburg Harburg, Hamburg Hauptbahnhof, Hamburg en Altona.

FlixMobility

Volgens het Duitse bedrijf zijn zowel treinen als bussen duurzame alternatieven voor de auto. Door beide opties aan te kunnen bieden, hoopt FlixMobility meer mensen te kunnen bedienen. “Het FlixMobility doel is het om meer mensen te overtuigen en de mogelijkheid aan te bieden om ook op langere routes openbaar vervoer te gebruiken”, aldus Schwämmlein. “Met ons netwerk dat nu uit bus en spoor bestaat, zetten we een duurzaam concept op voor de toekomst van de mobiliteit.”

De kaarten voor FlixTrain zijn te koop voor een prijs vanaf 9,99 euro. Overigens rijdt het bedrijf de trein niet zelf; dat wordt gedaan door BahnTouristik Express. FlixBus werd in 2013 opgericht en heeft nu 250.000 verbindingen in 27 landen. Het komende jaar wordt verder geïnvesteerd in nieuwe grensoverschrijdende lijnen en meer bestemming en wil het bedrijf starten met de eerste verbindingen in Amerika.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “FlixBus voegt in Duitsland treinvervoer toe aan het netwerk”

Peter H. Smit|16.03.18|14:53

Ze gebruiken het milieu als argument. Rijden de treinen in Duitsland al op groene stroom? Zou Flix dat apart kunnen regelen los van DB of regionale spoormaatschappijen?

Roel Bartlema|16.03.18|09:15

Het eindstation van de LEO Express is Hamburg Altona. De tekst suggereert dat Hamburg en Altona twee verschillende stations zijn.

Kees Boer|08.03.18|17:29

Ik vind dit een goed initiatief,op sommige internationale relaties is de trein toch wel een gemis zoals Berlijn met Krakau en zelfs met Lviv; zelfs in Tjechië zijn particuliere treinvervoerders