Toekomstige buschauffeurs maken kennis met het beroep

“Iets rustiger remmen. Deze bus heeft ruimte voor tachtig passagiers en zij vallen om als je zo hard remt.” Een groep potentiële nieuwe buschauffeurs kreeg onlangs een voorproefje van hun toekomstige carrière, omdat ze met rijinstructeur Alex Weigergangs een stukje de openbare weg op mochten. Dit gebeurde tijdens een open dag van Randstad Transport in het kantoor van E & R Opleidingen in Aalsmeer.

Het ritje in de bus was voor de meeste kandidaten het hoogtepunt van de dag. Weigergangs nam de kandidaten in groepjes van circa vijf personen tegelijkertijd mee de bus op. Een voor een mochten ze zelf een stuk rijden. “Als buschauffeur ben jij verantwoordelijk voor alle passagiers in de bus”, benadrukt hun mentor.

Proefrit

Het ging hier slechts om een zeer kort ritje van ongeveer een kwartier. Daarmee kregen de geïnteresseerden een eerste indruk van de anderhalf uur durende proefrit die alle potentiële nieuwe chauffeurs van Randstad moeten doorstaan. Op basis van het rijgedrag dat hij of zij in die tijd laat zien, maakt de instructeur de inschatting of een chauffeur na dertig uur lessen het rijbewijs D kan behalen. Het grootste deel van de kandidaten heeft aan dertig uur genoeg.

Weigergangs let tijdens die proefrit op de wijze waarop de chauffeur met het grote voertuig omgaat, naar zijn plaats op de weg en de manier van sturen, maar kijkt tegelijkertijd naar het gemak waarop de kandidaat achter het stuur tips en opmerkingen oppikt. “Aan de eerste kandidaat leg ik het meeste uit, terwijl de anderen over zijn schouder meekijken. Ik kijk bij de latere kandidaten of zij bij hun voorganger goed hebben geluisterd en dat in de praktijk brengen.”

Ingreep

Verder houdt de mentor ook in de gaten of de chauffeur het verkeer goed kan aanvoelen. Net op dat moment komt een hoogwerker de bus tegemoet, terwijl een vrachtwagen stilstaat op de weg. “Nu gaat het om de vraag of de chauffeur op tijd kan inschatten wie hier stopt”, legt de rijinstructeur uit. “En hoe snel ziet hij dat de bestuurder van de hoogwerker remt om ruimte te laten voor deze bus?”

Hier en daar was een ingreep niet te voorkomen. Hoewel de kandidaten allemaal hun B-rijbewijs hebben, blijkt het rijden met een bus toch wezenlijk anders. Dit voertuig is veel langer en bochten moeten dus veel ruimer worden genomen. Ook is goed en nauwkeurig naar de omgeving kijken bij zo’n groot voertuig essentieel. “Er is een verschil tussen zien en waarnemen”, aldus Weigergangs. “Zien kan in één seconde, maar waarnemen duurt meerdere seconden.”

Snelle kennismaking met beroep

Randstad is één van de uitzendbureaus in Nederland die zich bezighoudt met het werven van nieuwe buschauffeurs. In Noord-Holland doet het uitzendbureau dit voor vervoerders Connexxion, Keolis, EBS, TCR en Oostenrijk. Het vinden van voldoende chauffeurs is hier een uitdaging. Dit komt vooral door toenemende vergrijzing. Via de open dag hoopte Randstad tegelijkertijd meerdere mensen te bereiken.

Tot tevredenheid van het uitzendbureau grepen circa 30 mensen de kans op een eerste kennismaking met het beroep aan. Naast de rit, kregen zij ook een presentatie over de opleiding die het uitzendbureau biedt en gingen medewerkers van Randstad met alle kandidaten een individueel gesprek aan. Hierin werden zij gevraagd naar hun motivatie.

Die verschilde erg. In de groep geïnteresseerden bevonden zich jongeren die het liefste ooit met een bus van 25 meter wilde rijden, maar maar ook vijftigplussers, die geïnteresseerd waren in omscholing. Tevens waren er werklozen en kandidaten die nu nog werkzaam zijn in de transportsector, maar het contact met mensen misten.

Geschikt als chauffeur

Er zijn in Noord-Holland veel nieuwe chauffeurs nodig. Toch benadrukte het uitzendbureau tijdens de presentatie en de gesprekken nadien dat het beroep niet voor iedereen geschikt is. Nadelen zijn bijvoorbeeld de pittige opleiding met de verschillende testen en het theorie- en praktijkexamen, het werken tijdens de feestdagen en de omgang met verwarde of boze reizigers. Aan het einde van de dag waren nog steeds verschillende kandidaten gemotiveerd om als buschauffeurs aan de slag te gaan “Mijn hart ligt bij de bus”, beschreef één van hen zijn motivatie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.