Drie inschrijvers voor concessie Groningen Drenthe

Vervoerders Arriva, Connexxion en Qbuzz dingen mee naar de concessie voor het busvervoer in Groningen en Drenthe. De nieuwe concessie gaat van start op 15 december 2019 en duurt tot eind 2029. Geïnteresseerde partijen konden tot maandag een offerte indienen voor de concessie. Naar verwachting maakt het OV-bureau Groningen Drenthe eind juni 2018 welke vervoerder de concessie wint.

Qbuzz is op dit moment de vervoerder in deze concessie. Die concessie werd in eerste instantie voor zes jaar gegund, maar is twee keer verlengd. Een verdere verlenging is niet mogelijk. Het OV-bureau Groningen Drenthe bekijkt de komende maanden welke vervoerder de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt.

Ademende concessie

De concessieverlener, het OV-bureau Groningen-Drenthe, zet voor de nieuwe concessie in dit gebied in op een ademende concessie, waarin ruimte is om in de loop van de concessie nog aanpassingen door te voeren. Dit omdat verwacht wordt dat het niet mogelijk is om alle ontwikkelingen gedurende de gehele concessieperiode te overzien. Er is dus ruimte in de concessie geschapen om aanpassingen te doen en het traditionele OV te gaan hervormen.

Het OV-bureau behoudt verder ook het recht om gedurende de concessieperiode nieuwe vormen van OV of vervoersvormen die op OV lijken, toe te voegen aan de concessie. Er kan dan gedacht worden aan Hubtaxi’s, zelfrijdende auto’s of vraagafhankelijk vervoer. Hierop heeft de vervoerder geen exclusief recht. Als het aan een derde partij wordt gegund, moet dit door de winnaar van deze concessie worden gedoogd. Wel is de garantie gegeven dat de basis-buslijnen zeker 10 jaar worden gecontinueerd.

Efficiënte concessie

De nieuwe vervoerder zal zich moeten inspannen om het vervoer passend te maken bij de vraag en samen met het OV-bureau Groningen Drenthe op zoek te gaan naar een ‘zo efficiënt mogelijke concessie’. Het is namelijk niet mogelijk om de veranderingen in de markt te negeren. “Als ondanks deze ontwikkelingen zou worden vastgehouden aan traditionele routes en bediening, betekent dat toenemend subsidiëren van lege bussen en lege stoelen. Dit is maatschappelijk en bugettair niet verantwoord en haalbaar”, staat geschreven in het bestek.

Reizigers moeten op termijn dus in deze regio gemakkelijk en snel van verschillende vervoersmodaliteiten gebruik kunnen maken. Dit vereist waarschijnlijk een integratie tussen fiets, lopen, gemeentelijk doelgroepenvervoer, bus, trein en de auto. Daarbij moet de nieuwe vervoerder voldoen aan al deze eisen tegen een gelijkblijvende subsidie en een lagere opbrengst uit de studenten OV-kaart.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

4 reacties op “Drie inschrijvers voor concessie Groningen Drenthe”

Piet Brontsema|01.05.18|11:34

als klant hoop je dat of arriva of connexion wordt, QBUZZ is nog altijd zwak geleid bedrijf

Paul Smits|02.05.18|07:38

Ik mag hopen voor u dat het geen Arriva wordt. Arriva staat er om bekend dat alles wordt uitgeknepen zowel voor reizigers als personeel. Je begrijpt gewoonweg niet waarom Overheden alleen maar naar papier kijken en niet naar de praktijk…..

Paul Smits|02.05.18|07:41

Ik hoop voor u dat het geen Arriva wordt, ze staat er om bekend om alles uit te knijpen, zowel voor reizigers als personeel

Martin Sa|15.05.18|19:36

mijn inziens is het belangrijkste dat het Ov bureau eens opdoekt want zij denken er verstand van te hebben .
Maar in de jaren dat zij aan het roer staan zijn er al heel wat lijnen verdwenen .
En dat ten koste van passagiers .En dan roepen ze ook nog dat ze groeien.??!!

we zien iedere keer dat het steeds meer uitgeknepen word en dan maakt het totaal niets uit wie het wordt.

als ze uw kleine aders dicht knijpen dan is het ten dode afgeschreven en zo is het ook met het OV vervoer !!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.