Buschauffeur van GVB op een kruising (foto GVB Verbindt)

Nieuw kussen biedt chauffeurs meer comfort op warme dagen

Vooral op warme dagen kan de chauffeursstoel in een bus na enkele uren zitten behoorlijk warm en broeierig aanvoelen. Dit vermindert het zitcomfort voor chauffeurs. EBLO heeft daarom een nieuw zitkussen ontwikkeld dat dit probleem aanpakt.

EBLO-directeur Evert Malie kreeg regelmatig vragen of hij geen oplossing had voor het verminderde comfort op warme dagen. Niet alleen is een warm en soms vochtig kussen niet prettig, maar het versnelt ook het slijten van het kussen.

Zitkussen

ISRI heeft al een klimaatstoel beschikbaar met een verwarmingselement en actieve ventilatie, maar deze stoel is slechts bij een zeer beperkt aantal vervoerders geplaatst en hieraan is een meerprijs verbonden in vergelijking met een normale stoel.

Met de ontwikkeling van het COOL-AIR NTS zitkussen wordt zowel het probleem van het zitcomfort als de snellere slijtage aangepakt, zonder dat vervoerders de duurdere klimaatstoel hoeven aan te schaffen. Dit kussen kan namelijk gemakkelijk in de veelgebruikte ISRI NTS stoel geschoven worden.

Het kussen is opgebouwd uit drie lagen en heeft een geperforeerd schuimdeel dat meer lucht doorlaat. Zo kan er geen broeierig gevoel ontstaan en wordt voorkomen dat het kussen tijdens een dienst vochtig wordt. EBLO heeft enkele maanden gewerkt aan dit kussen en is nu erg tevreden over het resultaat. “Dit verbetert het comfort en welzijn van de chauffeur, maar verlengt bovendien ook de levensduur”, aldus Mallie.

Nieuw cool-air zitkussen van Eblo

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “Nieuw kussen biedt chauffeurs meer comfort op warme dagen”

Paul Verbuijs|05.06.18|13:45

Wat ook belangrijk is het regelmatig reinigen van de stoel (gebeurt nu nooit of hooguit 1 x per jaar)Ook zouden de zitkussens wat dikker mogen nu zit je op een plank. Maar zolang er een kostenplaatje aan hangt zal er weinig veranderen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.