Connexxion logo bus (foto: Flickr)

Connexxion onderzoekt combinatie OV en doelgroepenvervoer

Vervoerder Connexxion gaat onderzoeken of een bundeling van het openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer in de gemeente Schagen mogelijk is. De Provinciale Staten van Noord-Holland hebben een initiatiefvoorstel hiervoor aangenomen. De proef moet uitwijzen of deze bundeling van vervoersvormen leidt tot meer efficiëntie, minder kosten en milieubelasting.

Het initiatiefvoorstel werd ingediend door de PvdA, het CDA en D66. Overigens moet de Wmo-raad in Schagen nog wel instemmen met de proef, maar volgens de CDA staat deze raad hier meewerkend tegenover. Connexxion werkt samen met de gemeente Schagen en de provincie, maar neemt zelf de kosten voor deze proef op zich.

Pilot

De verwachting is dat het onderzoek ongeveer zes maanden zal duren, waarin de actuele situatie van het vervoerssysteem rondom Schagen in kaart gebracht. Hierna wordt een besluit genomen door de betrokkenen op basis van de voor- en nadelen van een mogelijke bundeling van vervoersinitiatieven. Bij positieve resultaten, wil Connexxion een pilot gaan uitvoeren, die uiteindelijk moet uitwijzen of en hoe de aanpak in andere gemeenten kan worden toegepast.

De Provinciale Staten zijn positief over het voorstel van CDA, D66 en PvdA, omdat zij zelf een behoefte voor dergelijk onderzoek opmerken bij zowel gemeenten als vervoerders. “Het opstarten van dergelijke initiatieven past in de geest van het bestek Noord-Holland noord en de rol die daarbij aan de vervoerder is toebedeeld”, aldus PS.

In het onderzoek zal Connexxion in ieder geval kijken naar het aantal gebruikers van het OV en het doelgroepenvervoer, de opdrachtgevers, de reisbestemmingen, de wijze van betalen voor beide vervoersvormen en het aantal gebruikte voertuigen en gereden kilometers. Als die informatie bekend is, onderzoekt de vervoerder of er combinaties tussen lijnen mogelijk zijn en welke. Ook worden de verwachtingen van alle betrokken onder de loep genomen.

Kleine kernen

Deze pilot zou een oplossing kunnen vormen voor een probleem waar veel kleine kernen nu mee worstelen. Volgens PvdA, CDA en D66 kent de gemeente Schagen veel kleine kernen, waardoor het OV dus veel dunne stromen kent en tegelijkertijd ook meerdere doelgroepenbusjes rijden. Volgens de drie partijen is het mogelijk om zo kosten te besparen, maar ook de mogelijkheden voor reizigers te verbeteren.

Dit voorstel werd maandag nog besproken in een vergadering van de Provinciale Staten. Tijdens deze vergadering adviseerde de ChristenUnie gedeputeerde Elisabeth Post nog eens goed te kijken naar de onderzoeken en ervaringen van eerdere pilots. De gedeputeerde beloofde dit te doen. Ze ontraadde echter een motie van de SP om bij het onderzoek ook te kijken naar de ervaringen uit eerdere pilots, waaronder een eerdere, vergelijkbare pilot in Schagen tien jaar geleden. “Volgens mij is het veel interessanter en logischer als wij Connexxion hierop attent maken, zodat zij bij hun onderzoeken die zaken kunnen meenemen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.