De EZ10 van EasyMile, autonoom voertuig

EasyMile gaat autonome stadsbus ontwikkelen voor Australië

Fabrikant van autonome voertuigen EasyMile gaat zijn activiteiten uitbreiden naar Australië en Nieuw-Zeeland. Daarbij werkt het Franse bedrijf mee aan de ontwikkeling van een autonome elektrische stadsbus. EasyMile en producent van openbaar vervoer-systemen Transit Australia Group (TAG) ondertekenden daartoe vorige maand een overeenkomst.

De partijen starten dit jaar nog experimenten met het elektrische voertuig EZ10 in Australië en Nieuw-Zeeland. De EZ10 heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur en kan vijftien passagiers vervoeren. De bus rijdt met gebruik van de software van EasyMile al op openbare wegen in Azië, het Midden-Oosten, Amerika en Europa.

Integratie in openbaar vervoer

De samenwerking tussen TAG en EasyMile richt zich in eerste instantie op de integratie van de EZ10 in de OV-netwerken van Australië en Nieuw-Zeeland. “Dit is een geweldige kans voor ons om samen te werken met een wereldleider en om te onderzoeken hoe we deze opkomende technologie kunnen integreren in bestaande OV-systemen als een mobiliteitsoplossing voor ‘first and last mile’”, aldus directeur Michael McGee van TAG.

Naast de proeven met de EZ10 gaan de partijen een autonome versie van de ZDi elektrische stadsbus van TAG ontwikkelen, vertelt de topman. “Onze elektrische ZDi-bus heeft een flexibele architectuur, waardoor de integratie van nieuwe aandrijvingen en autonome besturingssystemen mogelijk is.”

Australische vestiging

De partijen gaan samenwerken bij de vestiging van de joint venture Precision Buses in Adelaide in Zuid-Australië. Ze onderzoeken daarbij de mogelijkheden om de voertuigen van EasyMile ook lokaal te produceren en te assembleren.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.