Volvo demonstreert autonome bus in Göteborg

Bron: Volvo Volvo

Een zelfrijdende bus kan het openbaar vervoer veiliger en meer comfortabel maken én zorgen voor meer efficiëntie op een busdepot. Dat meent de Zweedse busbouwer Volvo, die onlangs een autonome bus demonstreert aan een selecte groep mensen tijdens de Volvo Ocean Race. “Met verschillende niveaus van autonomie kunnen we nog meer voortgang maken op het gebied van veiligheid, comfort en efficiëntie in het openbaar vervoer”, aldus topman Håkan Agnevall.

De autonome bus is gebaseerd op een normale elektrische stadsbus, die is aangepast om hem zelfrijdend te maken. Het voertuig rijdt nu louter op een vaste route van circa 300 meter lang, binnen een afgesloten gebied. Volvo wil hier echter laten zien hoe een zelfrijdende technologie het reizen per bus veiliger en comfortabeler kan maken.

Sensoren

Volvo heeft er bij deze bus speciaal op gelet dat het optrekken en stoppen soepel verloopt en ervoor gezorgd dat ook het remmen niet schokkerig gebeurt. Dit draagt bij aan een fijnere reis voor passagiers. Bovendien stopt deze 12 meter-bus altijd op precies dezelfde plek en even ver van de stoeprand, om het voor reizigers zo gemakkelijk mogelijk te maken om in- of juist uit de bus te stappen. “De autonome bus is ontworpen om rustig te rijden, zodat de operatie energiezuinig, milieuvriendelijk en zo economisch mogelijk verloopt”, aldus de Zweedse busfabrikant.

De bus is uitgerust met sensoren die de omgeving van het voertuig constant in de gaten houden. Deze sensoren bepalen tijdens de demo van Volvo in Göteborg de route die de bus neemt om van halte naar halte te rijden. Als de bus breder zou worden ingezet en er dus ander verkeer bij kan komen, moeten deze sensoren voorkomen dat er ongelukken plaatsvinden met objecten in de buurt van de bus.

Bus platooning

Volvo bekijkt met deze bus ook de mogelijkheid met bus platooning. Hierbij kunnen bussen dicht achter elkaar in konvooi rijden in het stedelijke vervoer. Volgens Volvo is dit een aantrekkelijk alternatief voor railvervoer, mits die bussen ook elektrisch zijn. Op het gebied van vrachtauto’s is deze manier van rijden al eerder beproefd en Volvo heeft aan meerdere experimenten deelgenomen.

“Volvo is al een pionier op het gebied van Bus Rapid Transit. Nu gaan we een stap verder door bussen draadloos en met hoge flexibiliteit op buslijnen aan te sluiten met behulp van autonome technieken”, legt Agnevall uit. Daarvoor wil Volvo deze bussen de komende twee jaar gebruiken in meerdere onderzoeksprojecten van de Zweedse overheid naar autonome mobiliteit.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Volvo demonstreert autonome bus in Göteborg”

Bernd Keuning|04.07.18|18:43

Gothenborg? Het is Göterborg (Zweeds, uitspraak: jutteborj), Gotenburg (Nederlands) of Gothenburg (Engels).

Het nadeel van precies op dezelfde plek stoppen is dat de spoorvorming natuurlijk nog extremer wordt. Ik zie ook niet in hoe platooning op de weg ooit een ding kan worden als we het voor het spoor al te gevaarlijk vinden om überhaupt over na te denken.

André van Rijsbergen|05.07.18|13:38

Niet echt vernieuwend
https://versbeton.nl/2015/07/de-zelfrijdende-parkshuttle-al-twintig-jaar-een-begrip-in-rivium/

Persoonlijk vind ik het gebrek aan toezicht erg ongemakkelijk zeker als de verblijfstijd in de bus te lang is geeft dit kwaadwillende teveel gelegenheid

Wiebe Goossen|10.07.18|11:36

Het lijkt mij, zeker in een Zweedse stad tegenwoordig, inderdaad linke soep….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Volvo demonstreert autonome bus in Göteborg | OVPro.nl

Volvo demonstreert autonome bus in Göteborg

Bron: Volvo Volvo

Een zelfrijdende bus kan het openbaar vervoer veiliger en meer comfortabel maken én zorgen voor meer efficiëntie op een busdepot. Dat meent de Zweedse busbouwer Volvo, die onlangs een autonome bus demonstreert aan een selecte groep mensen tijdens de Volvo Ocean Race. “Met verschillende niveaus van autonomie kunnen we nog meer voortgang maken op het gebied van veiligheid, comfort en efficiëntie in het openbaar vervoer”, aldus topman Håkan Agnevall.

De autonome bus is gebaseerd op een normale elektrische stadsbus, die is aangepast om hem zelfrijdend te maken. Het voertuig rijdt nu louter op een vaste route van circa 300 meter lang, binnen een afgesloten gebied. Volvo wil hier echter laten zien hoe een zelfrijdende technologie het reizen per bus veiliger en comfortabeler kan maken.

Sensoren

Volvo heeft er bij deze bus speciaal op gelet dat het optrekken en stoppen soepel verloopt en ervoor gezorgd dat ook het remmen niet schokkerig gebeurt. Dit draagt bij aan een fijnere reis voor passagiers. Bovendien stopt deze 12 meter-bus altijd op precies dezelfde plek en even ver van de stoeprand, om het voor reizigers zo gemakkelijk mogelijk te maken om in- of juist uit de bus te stappen. “De autonome bus is ontworpen om rustig te rijden, zodat de operatie energiezuinig, milieuvriendelijk en zo economisch mogelijk verloopt”, aldus de Zweedse busfabrikant.

De bus is uitgerust met sensoren die de omgeving van het voertuig constant in de gaten houden. Deze sensoren bepalen tijdens de demo van Volvo in Göteborg de route die de bus neemt om van halte naar halte te rijden. Als de bus breder zou worden ingezet en er dus ander verkeer bij kan komen, moeten deze sensoren voorkomen dat er ongelukken plaatsvinden met objecten in de buurt van de bus.

Bus platooning

Volvo bekijkt met deze bus ook de mogelijkheid met bus platooning. Hierbij kunnen bussen dicht achter elkaar in konvooi rijden in het stedelijke vervoer. Volgens Volvo is dit een aantrekkelijk alternatief voor railvervoer, mits die bussen ook elektrisch zijn. Op het gebied van vrachtauto’s is deze manier van rijden al eerder beproefd en Volvo heeft aan meerdere experimenten deelgenomen.

“Volvo is al een pionier op het gebied van Bus Rapid Transit. Nu gaan we een stap verder door bussen draadloos en met hoge flexibiliteit op buslijnen aan te sluiten met behulp van autonome technieken”, legt Agnevall uit. Daarvoor wil Volvo deze bussen de komende twee jaar gebruiken in meerdere onderzoeksprojecten van de Zweedse overheid naar autonome mobiliteit.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Volvo demonstreert autonome bus in Göteborg”

Bernd Keuning|04.07.18|18:43

Gothenborg? Het is Göterborg (Zweeds, uitspraak: jutteborj), Gotenburg (Nederlands) of Gothenburg (Engels).

Het nadeel van precies op dezelfde plek stoppen is dat de spoorvorming natuurlijk nog extremer wordt. Ik zie ook niet in hoe platooning op de weg ooit een ding kan worden als we het voor het spoor al te gevaarlijk vinden om überhaupt over na te denken.

André van Rijsbergen|05.07.18|13:38

Niet echt vernieuwend
https://versbeton.nl/2015/07/de-zelfrijdende-parkshuttle-al-twintig-jaar-een-begrip-in-rivium/

Persoonlijk vind ik het gebrek aan toezicht erg ongemakkelijk zeker als de verblijfstijd in de bus te lang is geeft dit kwaadwillende teveel gelegenheid

Wiebe Goossen|10.07.18|11:36

Het lijkt mij, zeker in een Zweedse stad tegenwoordig, inderdaad linke soep….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.