FNV wil kortere proefperiode voor flexwerkers HTM

HTM bus Den Haag
De HTM nachtbus rijdt voorlopig niet, zolang het vervoersbedrijf te kampen heeft met personeelstekorten.

Vakbond FNV wil dat de Haagse stadsvervoerder HTM de proefperiode voor flexwerkers fors inkort. Op dit moment krijgen trambestuurders en buschauffeurs die via een uitzendbureau worden ingehuurd namelijk twee jaar een flexibel contract. Bij de GVB en RET is die proefperiode al verkort naar slechts een half jaar. 

Dit laat de vakbond weten aan het Algemeen Dagblad. Vervoerders kunnen via uitzendbureaus flexwerkers inhuren en zij komen pas na een bepaalde tijd vast in dienst. “Tram- en busbestuurders met flexcontracten zijn in de huidige situatie twee jaar lang rechteloos, met alle risico’s van dien”, aldus FNV.

Klachten

FNV ontving aan het einde van 2017 klachten van HTM-medewerkers die een flexcontract hadden. “In de praktijk komt het erop neer, dat wanneer je twee keer een kritische vraag stelt, het kan zijn dat je plots veel minder werk hebt. Je kunt nergens aanspraak op maken”, vertelt FNV-bestuurder Eric Vermeulen. Ook menen deze medewerkers dat ze nauwelijks vakantie kunnen opnemen.

Zo worden er vaak afspraken gemaakt dat flexwerkers geen vakantie opnemen tijdens de schoolvakanties, maar duurt die periode in de praktijk langer dan vooraf gedacht. Dat gebrek aan vakantie is volgens de vakbond niet alleen slecht voor de werknemer zelf, maar ook voor de passagiers. FNV vreest namelijk dat een bestuurder van het voertuig hierdoor oververmoeid achter het stuur kan komen te zitten en dit tast de veiligheid aan.

Arbeidstijdenwet

In een reactie laat HTM weten altijd de arbeidstijdenwet en de cao-afspraken in acht te nemen, dus ook bij flexwerkers. “Van een veiligheidsrisico is geen sprake”, benadrukt de stadsvervoerder. Daarbij hebben deze medewerkers net zo goed rechten, waar HTM zich gewoon aan houdt.

De vervoerder erkent dat aan flexwerkers wordt gevraagd om niet op vakantie te gaan tijdens de piekmomenten. Dit wordt ook aan ze verteld voor het tekenen van het contract. Hier gaat het echter om de maanden juni, juli en augustus. “In mei en september mogen flexwerkers een verlofverzoek doen. Het is mogelijk dat dit niet wordt gehonoreerd.”

Vragen

De Haagse PvdA-fractie heeft al vragen gesteld over deze situatie. “De gemeente zou als grootste aandeelhouder moeten waarborgen dat alle medewerkers van HTM zeker zijn van goed werk en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden die worden nageleefd”, meent raadslid Janneke Holman. De volgende vragen zijn gesteld:

1) Herkent u de in het AD artikel geschetste problemen die medewerkers met een flexcontract bij HTM ervaren?

2) Hoeveel tram- en busbestuurders bij HTM hebben een flexcontract op het totaal aantal tram- en busbestuurders?

3) Waarom duurt de proefperiode twee jaar? Bent u bereid om als grootste aandeelhouder met HTM in gesprek te gaan om de proefperiode te verkorten naar een half jaar in navolging van Amsterdam en Rotterdam?

4) Bent u bereid om zo snel mogelijk in gesprek te gaan met FNV en HTM over de in het artikel gestelde misstanden, onder andere ten aanzien van vakantiedagen en het krijgen van minder uren na het stellen van kritische vragen, om deze op korte termijn recht te zetten?

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “FNV wil kortere proefperiode voor flexwerkers HTM”

Alex Coelho Correia|12.07.18|14:51

Slechte mensen daar.vrienden politiek,ik ben beledigde en gekleineerd na 7 jaar werken ,mijn haar was te zwaarte en mijn accent te zachte

Rob Montfoort|11.07.18|19:55

Beste heer Spring. Dan werkt u waarschijnlijk niet via het uitzendbureau bij HTMBuzz.

Rik Spring|11.07.18|18:55

Wat een onzin weer van het FNV,nuancering daar hebben ze nog nooit van gehoord, iedereen word over een en dezelfde kam geschoren.

Ik ben zelf werkzaam als buschauffeur OV via een uitzendbureau, ik mag max.1 jaar als uzk werken bij de vervoerder waar ik nu voor werk
Ons is in januari al gevraagd om een vakantie periode aan te geven,en die is gewoon gehonoreerd.

Ook is er geen sprake van enige vorm van rechteloosheid op welk gebied dan ook.

Grt een uzk chauffeur