Foto Wim Kurver gunning Haaglanden

EBS-directeur: één bus per uur voor reiziger niet aantrekkelijk

Als een bus slechts één keer per uur gaat, worden reizigers niet overgehaald om gebruik te maken van het OV. Het is dan slimmer om met klein materieel drie keer per uur te rijden, stelt EBS-directeur Wim Kurver. “De frequentie van een bus moet hoog genoeg zijn om het OV aantrekkelijk te maken.”

Die visie wil EBS toepassen in de concessie Haaglanden Streek, die de vervoerder deze week won. Het is al de tweede concessie die de vervoerder in een jaar heeft gewonnen, want eind vorig jaar kreeg de EBS ook al Voorne-Putten gegund. Dit nadat de vervoerder er enkele jaren niet in was geslaagd om een concessie te winnen.

Tenders winnen

“We hebben een lange aanloop nodig gehad”, erkent Kurver. Maar de directeur benadrukt dat tenders winnen een leerproces is. “Van elk verlies hebben we weer veel geleerd. Bij Voorne-Putten merkten we dat we echt begrepen wat de opdrachtgever wilde. En nu bij Haaglanden hadden we opnieuw het idee: we snappen het spel.”

De concessie Haaglanden en Voorne-Putten zijn allebei gegund door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Daar ziet Kurver kansen voor synergie. “Ons beeld over de ketenreis past goed bij de visie van de MRDH over de ontwikkeling van het openbaar vervoer in de regio.”

Samenwerking

Bovendien is EBS van plan goed samen te werken met stadsvervoerders HTM en RET om in de regio een geïntegreerd reisproduct tot stand brengen. “Dit hebben we aangeboden en willen we waarmaken met RET en HTM. Het OV is een keten en wij willen deze keten zo gemakkelijk mogelijk maken. Als dat lukt, komt de reizigersgroei vanzelf.” EBS verwacht jaarlijks een reizigersgroei van 3 tot 5 procent.

EBS biedt in Haaglanden bovendien 11 procent meer dienstregelingsuren aan, vooral door langer door te rijden en frequenter te gaan rijden. Er worden twee R-netlijnen gecreëerd. Dan gaat het om de de huidige lijn 36 van Den Haag Leyenburg naar Schiedam Centrum en over lijn 55 van Delft naar Zoetermeer Centrum West. De verwachting is dat het aantal reizigers hier de komende jaren alleen maar toeneemt.

Duurzaam vervoer

Verder zet de vervoerder ook stappen op het gebied van duurzaam vervoer. Er worden vanaf de start van de concessie meteen 23 volledig zero emissie-bussen ingezet voor de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer. Bovendien worden er 93 hybride groengasbussen ingezet.

In Voorne-Putten gaat deze vervoerder binnenkort al groengasbussen ingezet, maar deze voertuigen zijn nog iets milieuvriendelijker. In de concessie Waterland zal later dit jaar worden gestart met elektrische bussen, maar het behoort niet tot de mogelijkheden om dat in de hele concessie te doen. “Volledig zero emissie is daar voor verschillende reden nog niet overal een optie”, legt Kurver uit.

Kleinschalig materieel

Hoewel een reizigersgroei wordt verwacht, gaat EBS in ook met kleinschalig materieel aan de slag. Niet alleen in de landelijke gebieden, maar zelfs in de stad op lijnen waar het aantal reizigers beperkt is. Kurver: “We gaan niet met groot materieel rijden, waar dat niet nodig is. Dan rijden we liever met een klein busje een hogere frequentie.”

Belbussen zullen in deze concessie niet gaan rijden. Daar gelooft de vervoerder namelijk niet echt in. Wel heeft EBS in de bieding – net zoals bij Voorne-Putten – de optie aangeboden om met deelfietsen en tuctuc’s te rijden. “Maar hier gaat het om MaaS-concepten voor de last mile.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

5 reacties op “EBS-directeur: één bus per uur voor reiziger niet aantrekkelijk”

Siebe de Jong|16.07.18|21:58

Nou dan mag EBS dat ook wel toepassen voor lijn 121en 101 in Waterland!om die 3 X per te laten rijden😉

Arie Smit|17.07.18|11:15

en dan nog een paar vrijwilligers er op, Hol het OV nog meer uit

Arie Smit|17.07.18|11:16

En er dan ook nog meer vrijwilligers op , Hol het OV nog meer uit

Loek van der Heide|21.07.18|18:30

Tja…. meer dan 1 bus per uur…… Mijnheer EBS directeur moet zijn confortzone in Holland maar eens een jaar verruilen voor ‘Dokkumer nieuwe zijlen of Vlieland/Ameland. Daar geconfronteerd wrden met een provinciebestuur dat in. tegenstelling tot de Holland Randstad bestuurders een veel lager ambitinivo heeft. Fryslan Groningen Drenthe, buiten gewesten ver van de Haagse vleespotten waar je blíj mag zijn DAT er nog Openbaar Vervoer, zij het traag en vraag afhankelijk rijdt….

Andre Klomp|30.07.18|18:21

Helemaal mee eens met Loek: Als we de top25 steden even buiten beschouwing laten is in de rest van NL (+/- 90% van het oppervlakte) eens per uur een goede verbinding. Vaak moeten vrijwilligers dmv de buurtbus hele streken “redden”. En ach ja en de rest?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.